ENG FB kontakt

29.03.2024

Strona główna Aktualności Wydarzenia Jak pandemia zmienia rynek samochodowy

Jak pandemia zmienia rynek samochodowy

08-07-2020

Skutki zamrożenia gospodarek czy ograniczenia w transporcie ludzi i towarów z powodu pandemii to nie wszystkie trudności, z którymi mierzy się branża motoryzacyjna. Jednocześnie rośnie nacisk społeczny na mobilność zero- i niskoemisyjną.

Z opublikowanego w czerwcu raportu „Barometr Nastrojów Menedżerów Branży Motoryzacyjnej KPMG i PZPM 2/2020” wynika, że wszystkie badane firmy motoryzacyjne w Polsce odnotowały spadek przychodów. W 61% z nich obniżono wynagrodzenia. W dłuższej perspektywie firmy te planują ograniczać zatrudnienie. Nie przewidują też na razie inwestycji w rozwój biznesu. Zdaniem większości menedżerów dojście do sytuacji, jaka panowała w branży przed wybuchem pandemii, zajmie nawet dwa lata.

 

Spadek sprzedaży nowych samochodów w całej Europie

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) odnotowało w kwietniu spadek sprzedaży pojazdów mechanicznych w Europie o 78% w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku. W Polsce w tym samym czasie spadek wyniósł 67%. Z kolei Stowarzyszenie Międzynarodowych Producentów Samochodów (VDIK) przewiduje, że w całym 2020 r. w Niemczech sprzedaż nowych aut będzie niższa o co najmniej 20% niż w 2019 r.

 

Wzrost zainteresowania autami używanymi

W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej klienci niechętnie inwestują w towary, które nie są im niezbędne, tym bardziej, gdy ich zakup wiąże się z koniecznością zaciągnięcia kredytu. Z drugiej strony spada zaufanie do transportu publicznego – zwiększa on ryzyko zarażenia wirusem, a dodatkowo wiele połączeń jest odwoływanych. Te czynniki przemawiają na korzyść zakupu auta. Budzą nadzieje zwłaszcza firm oferujących samochody używane.

Sprzedaż samochodów używanych mniej ucierpiała podczas pandemii, a w maju zanotowała już pierwsze oznaki ożywienia.

 

Auta elektryczne na topie

Jednocześnie rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych. VDIK szacuje, że w pierwszej połowie roku ich sprzedaż wzrosła w Niemczech o 90% w porównaniu z podobnym okresem w zeszłym roku.

 

Samochód przez Internet?

Pandemia skłoniła klientów do zmiany nawyków zakupowych. Rośnie sprzedaż przez Internet także takich towarów, których wcześniej nie byliśmy skłonni nabywać w ten sposób. W branży samochodowej ten kanał sprzedaży był do tej pory marginalny: tylko 4% aut w Europie i 1% w Polsce kupowano przez Internet w poprzednich latach.

 

 

Źródła: www.dw.com, www.pzpm.org.pl, https://polskiprzemysl.com.pl/, https://biznes.autokult.pl

Strona główna Aktualności Wydarzenia Jak pandemia zmienia rynek samochodowy

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.
Stanisław Adamczak

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych" to kompendium poświęcone tematyce pomiarów i analizy...

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych
Jacek Banasiak, Katarzyna Szymańska-Dębowska

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Układy dynamiczne" to podręcznik związany z analizą układów dynamicznych, którą można zastosować w różnych...

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka
Joel L. Schiff (Tłum.: W. Sikorski)

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Matematyczny wszechświat" to wciągająca opowieść, która odkrywa przed czytelnikami prawa matematyczne...

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach
Tomasz Trzepieciński

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach przedstawiono specyfikę zjawiska tarcia...

Nasi partnerzy