Nowoczesne systemy hamowania wysokowydajnych miejskich samochodów elektrycznych *
Modern braking systems for high-efficient urban electric vehicles
Mechanik nr 01/2018 - Różne
STRESZCZENIE: Szybki rozwój motoryzacji, bazujący na elektrycznych bądź hybrydowych układach napędowych, wymusza na konstruktorach konieczność wdrażania nowych rozwiązań. Jednym z przykładów jest rozwój systemów hamowania. Artykuł jest próbą zaprezentowania, w jaki sposób rozwój systemów hamowania wpłynął na poprawę wydajności pojazdów elektrycznych poprzez zastosowanie hamowania rekuperacyjnego czy wykorzystanie elektromechanicznych systemów hamowania.
SŁOWA KLUCZOWE: układ hamulcowy, wysokowydajne pojazdy, hamowanie rekuperacyjne
ABSTRACT: Fast and dynamic development of automotive industry, especially in electric and hybrid drive field, forces on engineers elaboration of new solutions in a car design. An example of this process is a braking system. This paper is an attempt to show how modern braking systems help improve energy efficient by implementation of a regenerative braking and use of electromechanically braking systems.
KEYWORDS: braking system, high-efficient vehicles, regenerative braking
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Cikanek S.R., Bailey K.E. “Regenerative braking system for a hybrid electric vehicle”. American Control Conference. 2002.
- Peng D., Zhang Y., Yin C.L., Zhang J.W. “Combined control of a regenerative braking and antilock braking system for hybrid electric vehicles”. International Journal of Automotive Technology. 2008.
- https://www.wired.com/2010/10/flywheel-hybrid-system-for-premium-vehicles/ (dostęp: 26.11.2017).
- Canuto F., Turco P., Colombo D. “Control development process of the brake-by-wire system”. Proceedings of 8th Biennial ASME Conference on Engineering Systems Design and Analysis. 2006.
- Hoseinnezhad R., Bab-Hadiashar A. “Automatic calibration of resolver sensors in electro-mechanical braking systems: A modified recursive weighted least squares approach”. IEEE Transactions on Industrial Electronics. 2007.
- Skoberla R., Skarka W. “Design of braking system in the leightweight electric vehicle”. Zeszyty naukowe Instytutu pojazdów Politechniki Warszawskiej. 2 (2016): s. 77–83.
- Skoberla R., Skarka W. „Układ napędowy lekkiego pojazdu elektrycznego biorącego udział w zawodach Shell Eco-marathon”. Mechanik. 4 (2016): s. 324–325.
DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2018.1.12
* Artykuł recenzowany