Projekt mobilnego tribotestera w układzie rolka-klocek i rolka-rolka, wykorzystywanego do badań w skojarzeniu ślizgowym i toczno-ślizgowym *
The mobile tribotester design in roller-block and roller-roller system using in sliding and rolling-sliding contact
Mechanik nr 01/2018 - Inżynieria materiałowa
STRESZCZENIE: W artykule przedstawiono eksperymentalne stanowisko do oceny zużycia warstwy wierzchniej w skojarzeniu ślizgowym i toczno-ślizgowym, wykorzystywane do badań w różnych warunkach eksploatacji, takich jak: ekstremalnie niska temperatura, niskie lub wysokie ciśnienie, obecność środka smarnego, obecność piasku czy wysokie prędkości obrotowe.
SŁOWA KLUCZOWE: tarcie ślizgowe i toczno-ślizgowe, tribotester
ABSTRACT: The paper presented an experimental study to estimation surface layer wear in sliding and rolling-sliding contact using in different operational conditions of study, such as extremely low temperatures, low or high pressure, presence of lubricant or sand whether high rotational speeds.
KEYWORDS: sliding and rolling-sliding contact, tribotester
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Nosal S. „Tribologia. Wprowadzenie do zagadnień tarcia, zużywania i smarowania”. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2012.
- Hu J.J., Lius Q.Y., Shen P., Wang C.Y., Zhong W. “Experimental investigation between rolling contact fatigue and wear of high-speed and heavy-haul railway and selection of rail material”. Wear. 271 (2011): s. 2485–2493.
- Clayton P., Su X. “Ratchetting strain experiments with a pearlitic steel under rolling/sliding contact”. Wear. 205 (1997): s. 137–143.
- Kristan J., Sawley K. “Track wear tests of bainitic and pearlitic rails”. Railway Track & Structures. 4 (2002): s. 17–19.
- Bąkowski H. „Ocena procesów zużywania skojarzenia toczno-ślizgowego za pomocą płatkowych produktów zużycia”. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Inter Media, 2014.
- Böhmer A. i in. “Beanspruchungen von schienen unter statischen, dynamischen und thermishen belastungen”. Glasers Annalen. 127, 3–4 (2003): s. 116–130.
- Hiroyuki M., Iwafuchib K., Kanematsub Y., Satohb Y. “On-site investigation and analysis of flaking damage leading to rail break”. Wear. 271 (2011): s. 168–173.
- Posmyk A., Bąkowski H. “Wear mechanism of cast iron piston ring/aluminum matrix composite cylinder liner”. Tribology Transaction. 56 (2013): s. 806–815.
DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2018.1.8
* Artykuł recenzowany