ENG FB kontakt

29.03.2024

Strona główna Kwiecień 2020 Studying the strength of an S2-3a flight data recording system flight recorder

Studying the strength of an S2-3a flight data recording system flight recorder

Badania wytrzymałości rejestratora katastroficznego systemu rejestracji parametrów lotu S2-3a *

Zbigniew Jakielaszek, Mirosław Nowakowski   |   02-04-2020

Mechanik nr 04/2020 - Metrologia techniczna

ABSTRACT: The S2-3a flight data recording system developed at the Air Force Institute of Technology is intended for recording the flight parameters and the operating parameters of aircraft assemblies, as well as to store the recorded data in its memory to evaluate flight safety, piloting technique, technical condition of on-board system and air accident (air crash) causes. The article discusses the studies involving the strength of an S2-3a flight data recording system flight recorder. The document governing the requirements for flight data recorders is European standard EUROCAE ED-112 and the Polish defence standard NO-16-A200:2015. An S2-3a flight data recording system flight recorder satisfies the strength requirements, i.e., protects information recorded in its memory in the event of: overloads of 3400g acting for a time period not longer than 6.5 ms; penetration with a metal pin, 6.35 mm in diameter, loaded with a weight of 227 kg and falling from a height of 3 m; compression with a static force of 22.25 kN for 5 min; exposure to a temperature of 1100°C for at least 60 min; abyssal sea water pressure of 60 MPa (6000 m below water level) for 24 hours; exposure to aggressive liquids for 48 h. S2-3a flight data recording systems are operated on-board the: TS-11 ISKRA, PZL-130 TC-II ORLIK, M-28 BRYZA, MiG-29, and Su-22 aircraft, as well as the Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24, W-3 SOKÓŁ and SW-4 helicopters.

KEYWORDS: flight data recorder, strength tests

STRESZCZENIE: System rejestracji parametrów lotu S2-3a, opracowany w Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych, jest przeznaczony do zapisu parametrów lotu i eksploatacyjnych parametrów pracy zespołów statku powietrznego oraz do przechowywania w pamięci zarejestrowanych danych w celu oceny: bezpieczeństwa lotu, techniki pilotowania, stanu technicznego systemów pokładowych, przyczyny wypadku lotniczego (katastrofy lotniczej). W artykule omówiono badania wytrzymałości rejestratora katastroficznego systemu rejestracji parametrów lotu S2-3a. Dokumentami określającymi wymagania dotyczące katastroficznych rejestratorów parametrów lotu są norma europejska EUROCAE ED-112 i polska norma obronna NO-16-A200:2015. Rejestrator katastroficzny systemu rejestracji parametrów lotu S2-3a spełnia wymagania wytrzymałościowe, tj. zabezpiecza zarejestrowaną w pamięci informację w przypadku: oddziaływania przeciążenia 3400g w czasie nie dłuższym niż 6,5 ms; penetracji metalowym trzpieniem o średnicy 6,35 mm, obciążonym masą 227 kg i spadającym z wysokości 3 m; ściskania siłą statyczną 22,25 kN przez 5 min; oddziaływania temperatury 1100°C przez co najmniej 60 min; oddziaływania ciśnienia głębinowego wody morskiej 60 MPa (6000 m poniżej poziomu wody) w czasie 24 h; oddziaływania płynów agresywnych w czasie 48 h. Systemy rejestracji parametrów lotu S2-3a są eksploatowane w samolotach: TS-11 ISKRA, PZL-130 TC-II ORLIK, M-28 BRYZA, MiG-29, Su-22 oraz śmigłowcach: Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24, W-3 SOKÓŁ i SW-4.

SŁOWA KLUCZOWE: rejestrator katastroficzny, badania wytrzymałości

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

[1] Document ED-112. Minimum Operational Performance Specification for Crash Protected Airbone Recorder Systems. EUROCAE, 2003.

[2] Norma obronna NO-16-A200, 2006. Wojskowe statki powietrzne. Pokładowe rejestratory katastroficzne. Wymagania i badania.

[3] Bakalarski J. „Opracowanie obudowy rejestratora parametrów lotu samolotu odpornej na graniczne warunki obciążeń mechanicznych i termicznych. Warszawa: ITWL nr 10606/I, 1993.

[4] Lisiecki J., Błażejewicz T. „Analiza materiałów PCM do zastosowania w kasecie ochronnej pod kątem temperatury przemiany. Sprawozdanie ITWL nr 140/31/2008, 2008.

[5] Lisiecki J., Błażejewicz T., Gmurczyk G. „Stanowisko do badania kasety rejestratora katastroficznego na działanie ognia”. PL 65757.

[6] Sprawozdanie z pracy pt. „Stanowisko do hydrostatycznego ciśnieniowania rejestratora lotu w ciśnieniu 60 MPa w środowisku wody morskiej”. IWC PAN 2015.

[7] Raport nr 6a/36/2015 z odczytu kaset ochronnych S2-3a-K i S2-3a-K/VCR poddanych działaniu ciśnienia wody morskiej, zgodnie z normą ED-112. ITWL 2015.

DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2020.4.9

 

* Artykuł recenzowany

 

Pobierz plik / download

Zbigniew Jakielaszek, Mirosław Nowakowski: Studying the strength of an S2-3a flight data recording system flight recorder (Badania wytrzymałości rejestratora katastroficznego systemu rejestracji parametrów lotu S2-3a) (PDF, ~1,6 MB)

Strona główna Kwiecień 2020 Studying the strength of an S2-3a flight data recording system flight recorder

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.
Stanisław Adamczak

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych" to kompendium poświęcone tematyce pomiarów i analizy...

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych
Jacek Banasiak, Katarzyna Szymańska-Dębowska

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Układy dynamiczne" to podręcznik związany z analizą układów dynamicznych, którą można zastosować w różnych...

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka
Joel L. Schiff (Tłum.: W. Sikorski)

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Matematyczny wszechświat" to wciągająca opowieść, która odkrywa przed czytelnikami prawa matematyczne...

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach
Tomasz Trzepieciński

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach przedstawiono specyfikę zjawiska tarcia...

Nasi partnerzy