Wpływ struktury stali ferrytyczno-perlitycznych na ich skrawalność podczas przeciągania
Mechanik nr 10/2021 - Z działalności CIRP
STRESZCZENIE: Stale ferrytyczno-perlityczne (FP) są stosowane w wielu komponentach samochodowych. Mimo że należą do materiałów konwencjonalnych, nie są łatwe w obróbce, zwłaszcza przy niskiej prędkości skrawania. Niska odkształcalność i duża twardość przyczyniają się do zwiększenia sił skrawania i zużycia ściernego. Z drugiej strony zawartość perlitu korzystnie wpływa na kształtowanie się wiórów i poprawia jakość powierzchni. Tu przedstawiono wyniki badania wpływu struktury stali FP na kluczowe cechy jej skrawalności podczas przeciągania.
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
Courbon C., Arrieta I.M., Cabanettes F.,Rech J., Arrazola P.-J. “The contribution of microstructure and friction in broaching ferrite-pearlite steels”. CIRP Annals – Manufacturing Technology. 69 (2020): 57–60, https://doi.org/10.1016/j.cirp.2020.04.023.