ENG FB kontakt

16.02.2019

Strona główna Aktualności Wydarzenia Wspólny projekt lotniczy Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów

Wspólny projekt lotniczy Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów

12-06-2018

Na Politechnice Rzeszowskiej otwarto nowoczesne, unikalne w skali świata stanowisko do badań uszczelnień węglowych stosowanych w silnikach lotniczych. To wspólny projekt Politechniki Rzeszowskiej i firmy Pratt & Whitney Rzeszów.

 

Uroczyste otwarcie stanowiska do badań uszczelnień węglowych w silnikach lotniczych

Uroczyste otwarcie stanowiska do badań uszczelnień węglowych w silnikach lotniczych

 

Stanowisko jest efektem wielu lat wspólnej pracy Politechniki Rzeszowskiej z przedstawicielami przemysłu, biznesu oraz otoczenia gospodarczego.

 

- Otwieramy dzisiaj kolejną inwestycję uczelni. To kolejny przykład na współpracę Politechniki Rzeszowskiej z przemysłem i kolejny krok w rozwoju naszego regionu w stronę przemysłu lotniczego – mówił prof. dr hab. inż. Tadeusz Markowski, rektor Politechniki Rzeszowskiej.

 

Stanowisko przeznaczone jest do badań uszczelnień silników lotniczych w symulowanych warunkach eksploatacyjnych. Jego układy: napędowy, olejowy i powietrzny odtwarzają wiernie warunki, w jakich pracuje uszczelnienie w trakcie lotu statku powietrznego. Dzięki automatycznemu systemowi sterowania możliwe jest zasymulowanie pełnego cyklu eksploatacyjnego uszczelnienia począwszy od startu poprzez wznoszenie i lot ustalony aż do obniżania lotu i lądowania. Na stanowisku prowadzone będą prace nauko-badawcze mające na celu doskonalenie i rozwój uszczelnień stosowanych w silnikach lotniczych.

 

Stanowisko do badań uszczelnień węglowych w silnikach lotniczych na Politechnice Rzeszowskiej

Stanowisko do badań uszczelnień węglowych w silnikach lotniczych na Politechnice Rzeszowskiej

 

- To nisza w przemyśle lotniczym i mało jest firm, które to potrafią i chcą robić. To jest naprawdę klasa światowa - podkreślał Marek Darecki, prezes Pratt & Whitney Rzeszów.

 

Stanowisko zaprojektowane i wykonane zostało w ramach projektu „Testowanie krytycznych elementów silnika lotniczego o podwyższonych parametrach użytkowych” wykonywanego w programie Demonstrator+. Wśród wykonawców znalazły się firmy Ponar Wadowice (główny wykonawca), Hydroautomatyka, Ekstensa. Magbud oraz Cerbex. Projekt był również wspierany infrastrukturalnie przez RARR w Rzeszowie.

 

Źródło: Politechnika Rzeszowska, Fot. M. Misiakiewicz

Nasze propozycje

Wytrzymałość materiałów. Zbiór zadań z rozwiązaniami
Roman Gieleta

Wytrzymałość materiałów. Zbiór zadań z rozwiązaniami

Redakcja Wydawnictw WAT

Podręcznik jest zbiorem rozwiązanych zadań z podstawowych działów wytrzymałości materiałów. Jest...

Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy
Grzegorz Lindenberg

Ludzkość poprawiona. Jak najbliższe lata zmienią świat, w którym żyjemy

Wydawnictwo Otwarte

Autor opisuje, na czym polega rewolucja w genetyce, jak działa i co dziś potrafi sztuczna inteligencja....

Podstawy skrawania materiałów konstrukcyjnych. Wydanie III zmienione i uaktualnione
Wit Grzesik

Podstawy skrawania materiałów konstrukcyjnych. Wydanie III zmienione i uaktualnione

Wydawnictwo Naukowe PWN

Publikacja ta stanowi bogate kompendium wiedzy o procesie skrawania i jego zastosowaniach w przemyśle. W...

Autodesk Inventor Professional 2019PL / 2019+ / Fusion 360. Metodyka projektowania
Andrzej Jaskulski

Autodesk Inventor Professional 2019PL / 2019+ / Fusion 360. Metodyka projektowania

Wydawnictwo Naukowe PWN

Podręcznik jest przeznaczony dla osób, które chcą się nauczyć projektowania wyrobów (obejmującego...

Nasi partnerzy