ENG FB kontakt

24.06.2018

Strona główna Aktualności Wydarzenia Wspólny projekt lotniczy Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów

Wspólny projekt lotniczy Politechniki Rzeszowskiej i Pratt & Whitney Rzeszów

12-06-2018

Na Politechnice Rzeszowskiej otwarto nowoczesne, unikalne w skali świata stanowisko do badań uszczelnień węglowych stosowanych w silnikach lotniczych. To wspólny projekt Politechniki Rzeszowskiej i firmy Pratt & Whitney Rzeszów.

 

Uroczyste otwarcie stanowiska do badań uszczelnień węglowych w silnikach lotniczych

Uroczyste otwarcie stanowiska do badań uszczelnień węglowych w silnikach lotniczych

 

Stanowisko jest efektem wielu lat wspólnej pracy Politechniki Rzeszowskiej z przedstawicielami przemysłu, biznesu oraz otoczenia gospodarczego.

 

- Otwieramy dzisiaj kolejną inwestycję uczelni. To kolejny przykład na współpracę Politechniki Rzeszowskiej z przemysłem i kolejny krok w rozwoju naszego regionu w stronę przemysłu lotniczego – mówił prof. dr hab. inż. Tadeusz Markowski, rektor Politechniki Rzeszowskiej.

 

Stanowisko przeznaczone jest do badań uszczelnień silników lotniczych w symulowanych warunkach eksploatacyjnych. Jego układy: napędowy, olejowy i powietrzny odtwarzają wiernie warunki, w jakich pracuje uszczelnienie w trakcie lotu statku powietrznego. Dzięki automatycznemu systemowi sterowania możliwe jest zasymulowanie pełnego cyklu eksploatacyjnego uszczelnienia począwszy od startu poprzez wznoszenie i lot ustalony aż do obniżania lotu i lądowania. Na stanowisku prowadzone będą prace nauko-badawcze mające na celu doskonalenie i rozwój uszczelnień stosowanych w silnikach lotniczych.

 

Stanowisko do badań uszczelnień węglowych w silnikach lotniczych na Politechnice Rzeszowskiej

Stanowisko do badań uszczelnień węglowych w silnikach lotniczych na Politechnice Rzeszowskiej

 

- To nisza w przemyśle lotniczym i mało jest firm, które to potrafią i chcą robić. To jest naprawdę klasa światowa - podkreślał Marek Darecki, prezes Pratt & Whitney Rzeszów.

 

Stanowisko zaprojektowane i wykonane zostało w ramach projektu „Testowanie krytycznych elementów silnika lotniczego o podwyższonych parametrach użytkowych” wykonywanego w programie Demonstrator+. Wśród wykonawców znalazły się firmy Ponar Wadowice (główny wykonawca), Hydroautomatyka, Ekstensa. Magbud oraz Cerbex. Projekt był również wspierany infrastrukturalnie przez RARR w Rzeszowie.

 

Źródło: Politechnika Rzeszowska, Fot. M. Misiakiewicz

Nasze propozycje

Rysunek techniczny w mechanice i budowie maszyn
Paweł Romanowicz

Rysunek techniczny w mechanice i budowie maszyn

Wydawnictwo Naukowe PWN

To nowoczesna publikacja dotycząca zagadnienia istotnego dla każdego inżyniera – sporządzania i...

Podstawy konstrukcji maszyn. Ćwiczenia
Ryszard Knosala, Aleksander Gwiazda, Andrzej Baier, Piotr Gendarz

Podstawy konstrukcji maszyn. Ćwiczenia

Wydawnictwo Naukowe PWN

Publikacja jest skierowana m.in. do studentów mechaniki i budowy maszyn, automatyki i robotyki,...

Internet of Things. Nowy paradygmat rynku
Łukasz Sułkowski, Dominika Kaczorowska-Spychalska (redakcja naukowa)

Internet of Things. Nowy paradygmat rynku

Difin

Książka przedstawia istotę IoT w sposób interdyscyplinarny. Pokazuje, jak Internet Rzeczy modyfikuje...

Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe
Jerzy Honczarenko

Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce omówiono stosowane formy organizacji produkcji, zagadnienia automatyzacji produkcji oraz...

Nasi partnerzy