Wykorzystanie systemów CAx w projektowaniu konstrukcji i procesu technologicznego innowacyjnych wytłoczek karoseryjnych *
Use of CAx systems in the design of the construction and technological process of innovative car body parts
Mechanik nr 01/2018 - Przetwórstwo tworzyw sztucznych
STRESZCZENIE: Przedstawiono sposób projektowania konstrukcji i procesu technologicznego belki wzmacniającej drzwi samochodu osobowego. Przeprowadzono analizę MES wytrzymałości belki oraz procesu jej tłoczenia na gorąco. Omówiono wyniki symulacji. Sformułowano wnioski i zalecenia.
SŁOWA KLUCZOWE: tłoczenie na gorąco, zmienna grubość wytłoczki, symulacja MES
ABSTRACT: Presented is the process of designing the construction and technological process of the passenger car door beam. The FEM beam strength analysis and FEM analysis of the hot stamping process of this beam were presented. The simulations were discussed. Conclusions and recommendations were made.
KEYWORDS: hot forming, variable thickness draw pieces, FEM simulation
BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:
- Ming-Fu Li, Tzu-Shin Chiang, Jiun-Hau Tseng, Chia-Nung Tsai. „Hot stamping of door impact beam”. Procedia Engineering. 81 (2014): s. 1786–1791.
- Shan Z.D., Ye Y.S., Zhang M.L., Wang B.Y. „Hot-stamping die-cooling system for vehicle door beams”. Int. J. Precis. Eng. Manuf. 14 (2013): s. 1251–1255.
- Turetta A., Bruschi S., Ghiotti A. „Investigation of 22MnB5 formability in hot stamping operations”. J. Mater. Process. Technol. 177 (2006): s. 396–400.
- Turetta A., Ghiotti A., Bruschi S. „Investigation of 22MnB5 Mechanical and Phase Transformation Behaviour at High Temperature”. IDDRG Conference, Proceedings. (2007): s. 147–153.
- Hein P., Wilsius J. „Status and innovation trends in hot stamping of USIBOR1500P”. Steel Res Int. 7, s. 85–91.
- LSDyna help and tutorial.
- Autoform help and tutorial.
DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2018.1.7
* Artykuł recenzowany