ENG FB kontakt

19.11.2018

Strona główna Dla studentów Wydarzenia Wyłoniono zwycięzców konkursu KOKOS

Wyłoniono zwycięzców konkursu KOKOS

04-07-2018

Pod koniec maja na Akademii Górniczo-Hutniczej odbyła się czwarta edycja KOnkursu KOnstrukcji Studenckich KOKOS, organizowanego przez Niezależne Stowarzyszenie Studentów z siedzibą w Warszawie. Celem tego projektu jest propagowanie wśród studentów idei konstruowania oraz przekonanie ich, że wynalazki często mogą realnie zmienić rzeczywistość. KOKOS pomaga również młodym konstruktorom w komercjalizacji ich wynalazków przez zwrócenie na nie uwagi inwestorów i upowszechnianie informacji o nowych konstrukcjach w mediach.

Wydarzenie rozpoczęło się wystawą prac konkursowych. Potem trwały obrady komisji konkursowej. Podczas nich konstruktorzy mieli szansę zaprezentować jurorom swoje projekty i odpowiedzieć na ich pytania.

Zwycięzców przedstawiono na gali finałowej. Oto oni:

  • w kategorii SKY – zespół PWR Aerospace z Politechniki Wrocławskiej (za projekt App4HAB, mający na celu sprawdzenie możliwości użycia telefonu z systemem Android jako komputera pokładowego misji balonu stratosferycznego),
  • w kategorii CARS – zespół PWR Racing Team Politechniki Wrocławskiej (za bolid wyścigowy RT 08),
  • w kategorii JOKER – studenci z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych, działającego przy Politechnice Wrocławskiej (za Lekki Motocykl Elektryczny LEM
    Falcon),
  • w dodatkowej kategorii EKOLOGICZNEJ – zespół AGH SolarBoat z Akademii Górniczo-Hutniczej (za łódź solarną „Baśka”).

 

Aerospace z Politechniki Wrocławskiej

 

App4HAB (HAB - High Altitude Balloon) to projekt Koła Naukowego PWr Aerospace mający na celu sprawdzenie możliwości użycia telefonu z systemem Android jako komputera pokładowego misji balonu stratosferycznego.

Balony stratosferyczne służą głównie do zbierania informacji o stanie atmosfery w celu zwiększenia dokładności prognoz pogody. Za pomocą helu unoszą się na wysokość 30 km, by po dwóch godzinach lotu balon pękł, a ładunek opadł na spadochronie na ziemię.

 

Moment pęknięcia balonu na wysokości ponad 26 km. Wklęsła ziemia jest efektem obiektywu o dużym polu widzenia, który zniekształca krawędzie obrazu

 

Baloniarstwo zyskuje coraz większą popularność ze względu na jedyne w swoim rodzaju zdjęcia. Do przeprowadzenia takiego lotu potrzebna jest jednak spora wiedza z zakresu elektroniki oraz telekomunikacji, jeśli chce się zachować kontakt ze swoim dziełem i odzyskać zarejestrowany materiał.

 

Nasz projekt ma na celu ułatwienie organizacji takiego lotu za pomocą aplikacji na telefony z systemem Android. Telefon ma w sobie wszystko, co jest potrzebne podczas lotu - kamerę, GPS, zasilanie oraz podstawowy zestaw sensorów. Telefon umożliwia również komunikację poprzez internet oraz radioamatorskie pasmo radiowe, dzięki połączeniu go z łatwo dostępnym nadajnikiem radiowym. Możliwości telefonu można dodatkowo rozszerzyć przez dołączenie elektroniki pomiarowej opracowanej przez zespół z Politechniki Warszawskiej. Umożliwia to zbieranie większej ilości danych podczas lotu.

Pierwszą próbę system przeszedł pozytywnie 21 kwietnia 2018, kiedy balon z telefonem na pokładzie osiągnął wysokość 26.661 metrów. Dzięki zebranym danym, twórcy App4HAB planują ponowny start ulepszonej wersji systemu podczas wakacji.

 

LEM Falcon z Politechniki Wrocławskiej

LEM Falcon jest to elektryczny motocykl crossowy zaprojektowany i zbudowany przez studentów Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych z Politechniki Wrocławskiej. Pojazd posiada silnik elektryczny o mocy 13 KM oraz baterię o pojemności 2,4 kWh, co pozwala na przejechanie niespełna 100 km, lub 1,5 h jazdy w terenie. Zastosowanie przekładni łańcuchowej o dużym przełożeniu pozwoliło na uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego na tylnym kole o wartości 130 Nm. Motocykl uzyskuje prędkość maksymalną rzędu 120 km/h.

 

 

Istotnymi cechami motocykla LEM Falcon, są bezemisyjność oraz bezobsługowość. Dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego motocykl nie emituje żadnych spalin, a co więcej jest bezszelestny. Oprócz typowego przeznaczenia off-roadowego, Falcon świetnie odnajduje się na drogach asfaltowych, dzięki możliwości regulacji zawieszenia w szerokim zakresie odbicia, jak i dobicia. Możliwość ustawienia trybu jazdy daje nam zakres zmiany charakterystyki sterowania silnika, która składa się na komfort jazdy oraz zasięg maksymalny. Z aplikacyjnego punktu widzenia motocykla, zastosowanie układu dźwigniowego zawieszenia tylnego zwiększyło efektywną dynamikę jazdy nawet w najtrudniejszych warunkach.

Skonstruowany oraz zbudowany przez nas motocykl został doceniony na międzynarodowych zawodach SmartMoto Challenge w Barcelonie w 2017 roku, gdzie zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej.

 

Źródło: Niezależne Stowarzyszenie Studentów

Nasze propozycje

Podstawy skrawania materiałów konstrukcyjnych. Wydanie III zmienione i uaktualnione
Wit Grzesik

Podstawy skrawania materiałów konstrukcyjnych. Wydanie III zmienione i uaktualnione

Wydawnictwo Naukowe PWN

Publikacja ta stanowi bogate kompendium wiedzy o procesie skrawania i jego zastosowaniach w przemyśle. W...

Autodesk Inventor Professional 2019PL / 2019+ / Fusion 360. Metodyka projektowania
Andrzej Jaskulski

Autodesk Inventor Professional 2019PL / 2019+ / Fusion 360. Metodyka projektowania

Wydawnictwo Naukowe PWN

Podręcznik jest przeznaczony dla osób, które chcą się nauczyć projektowania wyrobów (obejmującego...

AutoCAD 2019/LT 2019/Web/Mobile+. Kurs projektowania parametrycznego i nieparametrycznego 2D i 3D
Andrzej Jaskulski

AutoCAD 2019/LT 2019/Web/Mobile+. Kurs projektowania parametrycznego i nieparametrycznego 2D i 3D

Wydawnictwo Naukowe PWN

Podręcznik zawiera kompletny kurs projektowania parametrycznego i nieparametrycznego 2D/3D oraz drukowania...

Bezpieczeństwo układów hydraulicznych i pneumatycznych
Ryszard Dindorf, Jakub Takosoglu, Piotr Woś

Bezpieczeństwo układów hydraulicznych i pneumatycznych

Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej

W monografii kompleksowo opisano zagadnienia związane z bezpieczeństwem układów hydraulicznych i...

Nasi partnerzy