ENG FB kontakt

08.06.2023

Strona główna Aktualności Wydarzenia 100-lecie przedsiębiorstwa rodzinnego Hehl

100-lecie przedsiębiorstwa rodzinnego Hehl

07-04-2023

100-letnia historia przedsiębiorstwa rodziny Hehl jest wyjątkowa. Opowiada o innowacyjnych wynalazkach i odwadze, o genialnych pomysłach i coraz nowszych koncepcjach biznesowych, o ewolucji i milowych krokach rozwoju, o ludziach i technice, o lokalnym patriotyzmie i globalnym wzroście. Patrząc na nią, można dostrzec niesamowity wysiłek poniesiony przede wszystkim w obszarze przetwórstwa tworzyw sztucznych i zwieńczony wielkim sukcesem. Rodzina przedsiębiorców była i jest – dzisiaj już w trzecim pokoleniu – pionierem w zakresie innowacyjnych technologii i zastosowań w dziedzinie wtrysku oraz przemysłowej produkcji addytywnej.

Analiza przedsiębiorstw o podobnie długiej historii tylko potwierdza, że droga do sukcesu rzadko biegnie po linii prostej. Wyznaczają ją przełomowe osiągnięcia, ale też porażki, pomyłki i zawirowania, umiejętność perspektywicznego myślenia, a czasem zwykły przypadek. Pod tym względem rozwój przedsiębiorstwa Arburg nie odstaje od reguły.

 

Rodzina przedsiębiorców – fundament firmy o znaczeniu globalnym

Po 100 latach pełnej zwrotów akcji historii przedsiębiorstwo Arburg należące do rodziny Hehl znajduje się w światowej czołówce producentów wysokiej jakości wtryskarek do przetwórstwa tworzyw sztucznych. Firma Arburg jest idealnym przykładem przedsiębiorstwa rodzinnego. Ukształtowana przez pomysły i siłę innowacyjności jej właścicieli, ale i poczucie odpowiedzialności społecznej za pracowników i cały region. Dzisiaj zatrudnia ok. 3600 pracowników na całym świecie i ma oddziały w 25 krajach, w 34 lokalizacjach. Dzięki nabyciu w 2020 r. firm innovatiQ Drukarki 3D i AMKmotion Technika Napędowa i Sterowania powiększyła się, tworząc Rodzinę Arburg.

 

Eugen, Arthur i Karl Hehl, początek lat 50. XX w.

 

Idea przedsiębiorstwa rodzinnego

Cała historia zaczęła się dość skromnie, typowo dla Szwabii. Mechanik narzędzi chirurgicznych Arthur Hehl rozpoczął w 1923 r. w Lossburgu działalność gospodarczą. Praca na własny rachunek, jak to bywało w przypadku firm rodzinnych w Schwarzwaldzie, miała swój początek w domowej piwnicy – dziś powiedzielibyśmy, że była to praca w systemie home office. Trzy lata później Hehl zajmował się produkcją medycznych narzędzi precyzyjnych. Schwarzwald – znany wówczas jako dość ubogi region – cieszył się sławą ze względu na obecne tu tradycje zegarmistrzowskie.

 

Rodzina Arthura Hehla, około 1932 r.

 

Zawirowania II wojny światowej nie oszczędziły ani Fabryki Urządzeń Precyzyjnych Hehl, ani rodziny. W latach 1943–1944 zakład otrzymał dzisiejszą nazwę: Arburg, z połączenia pierwszej sylaby imienia swojego założyciela Arthura (Ar-) z ostatnią sylabą lokalizacji siedziby Lossburg (-burg). Z tego okresu pochodzi także charakterystyczny napis, który do dzisiaj zapewnia rozpoznawalność firmie na całym świecie.

 

Arburg na początku lat 60. XX w.

 

Coraz lepiej – z modyfikacjami maszyn

Po wojnie synowie Arthura – Karl Hehl i Eugen Hehl – zaanagażowali się w modernizację ojcowskiego zakładu. Produkcja obejmowała wówczas wyroby użytkowe codziennego użytku, jak: kosze na ziemniaki czy podstawki pod żelazka – przede wszystkim z metalu. Eugen Hehl już w tamtym czasie zajmował się sprzedażą. To daleko idące przestawienie produkcji było jednym z wielu, na których ostatecznie bazuje sukces rodziny przedsiębiorców. Zawsze chodziło o to, aby we właściwym czasie rozpoznać potrzeby rynkowe i jak najszybciej na nie odpowiedzieć. A zatem o wysoki poziom elastyczności.

 

Podkładka pod żelazko i kosz na ziemniaki, 1948 r.

 

Na początku lat 50. XX w. ożywienie gospodarcze w Niemczech, ze wzrostem na poziomie 9,2%, zapewniło ludności większy dobrobyt. Niemcy mogli sobie pozwolić na więcej czasu wolnego i hobby. A jednym z nich stało się fotografowanie. Na taki rozwój spraw rodzina przedsiębiorców, a tym samym firma Arburg, odpowiedziała poprzez uzupełnienie oferty wyrobów użytkowych i narzędzi medycznych o produkcję lamp błyskowych marki DuoLux, które odniosły wielki sukces w kraju i za granicą.

 

Produkcja w latach 60. XX w.

 

Wielki sukces i wielki kryzys

Sukces ten przyniósł równocześnie kryzys zagrażający egzystencji firmy: wraz z międzynarodowym eksportem lamp błyskowych zwłaszcza za ocean, a tym samym w rejony tropikalne, pojawiły się reklamacje i zwroty. Problemem okazał się wilgotny klimat, w którym metalowy styk łączący lampę z aparatem fotograficznym rozładowywał baterie.

 

Synchroniczna lampa błyskowa DuoLux, 1950 r.

 

Rozwiązanie było bardzo proste: wystarczyło zaizolować metalowy styk. Ale czym? Cieszący się opinią majsterkowicza Karl Hehl szybko wpadł na to, że do izolacji najlepiej się nadaje tworzywo sztuczne. Z tego wynikły jednak kolejne trudności: wprawdzie tworzywa sztuczne były już znane jako materiały uniwersalne, ale raczej jako produkty zastępcze w przypadku braku surowców pierwotnych. Podejście do tego materiału dobrze opisuje zdanie: „Kto zna tworzywo sztuczne, ten wybiera stal!”. W efekcie na rynku nie można było kupić maszyny nadającej się do obtryskiwania tworzywem sztucznym niewielkich styków.

Kolejny raz sytuacja wymagała pionierskich działań technicznych i w niedługim czasie udało się rodzinie Hehl je zrealizować. Niewielka początkowo wiedza o tworzywach sztucznych i brak na rynku odpowiednio małych maszyn oraz technik wtrysku nie powstrzymały Karla Hehla przed wypracowaniem koncepcji rozwoju, budowy i wdrożenia takiej technologii. W 1954 r. gotowe było rozwiązanie zagrażającego egzystencji firmy problemu: pierwsza ręczna, niewielkich rozmiarów wtryskarka do tworzyw sztucznych marki Arburg. Ta chwila stanowiła zarazem początek światowego sukcesu zupełnie nowego produktu: wtryskarek „Made by Arburg – Made in Germany”. W 1956 r. rozpoczęła się produkcja seryjna pierwszej maszyny, która w kolejnych latach została sprzedana w ponad 10 tys. egzemplarzy. W 1959 r. oferta produktowa obejmowała już trzy maszyny, a do ich produkcji zatrudnionych było ponad 100 osób.

 

Pierwsza wtryskarka firmy Arburg

 

Produkcja centralna jako wyznacznik sukcesu

Do dzisiaj produkcja dla klientów z całego świata odbywa się wyłącznie w centrali przedsiębiorstwa w Lossburgu – obecnie na powierzchni ponad 210 tys. m2. To zasada, która przez lata sprawdziła się w aspekcie jakościowym – a zwłaszcza w obliczu wydarzeń trzech ostatnich lat, które kolejny raz pokazały, że wysoki udział produkcji własnej z regionalnie ukształtowanymi łańcuchami dostaw niesie ze sobą rozliczne korzyści.

 

Dzisiaj centrala firmy Arburg w Lossburgu zajmuje powierzchnię ponad 210 tys. m2

 

Podstawa sukcesu: kreatywność!

Fundamentów trwałego sukcesu należy upatrywać przede wszystkim w kreatywności rodzin Hehl i Keinath. Ogromna liczba patentów potwierdza, że zespół właścicieli i pracowników jest w stanie dla dobra firmy sprostać każdemu wyzwaniu, wyznaczając przy tym nowe trendy w branży. Wystarczy przywołać kilka przykładów, aby potwierdzić tę pionierską pozycję na rynku: rozwój koncepcji wtryskarek Allrounder z obrotowym układem zamykania i przełączaną jednostką wtryskową, realizacja wtrysku dwukolorowego i dwukomponentowego, a także przetwórstwo metali i proszków ceramicznych, realizacja koncepcji Vario z jednostką wtryskową swobodnie przesuwaną w poziomie, automatyzacja Arburg z poziomu komputera nadrzędnego, automatyczna wymiana formy wtryskowej i cylindra, własnej produkcji intuicyjne układy sterujące Selogica i Gestica, Arburg Plastic Freeforming APF oraz freeformer do przemysłowej produkcji addytywnej i wiele innych – to zestawienie można kontynuować niemal w nieskończoność.

 

Allrounder z obrotowym układem zamykania i przełączaną jednostką wtryskową

 

Doskonała praca!

Za swoją pracę, pomysły i perspektywiczne spojrzenie Karl i Eugen Hehl otrzymali liczne wyróżnienia, m.in. Order Zasługi Republiki Federalnej Niemiec, Medal Ministerstwa Gospodarki kraju związkowego Badenii-Wirtembergii, honorowe obywatelstwo gminy Lossburg, nagrodę Business Management Award przyznawaną w USA przez Society of Plastics Engineers SPE za dorobek życia oraz przyjęcie w poczet galerii sław Plastics Hall of Fame na Uniwersytecie Massachusetts w Lowell (USA). Mimo tak licznych wyróżnień właściciele i firma zachowali typową dla Szwabii skromność, w myśl dewizy rodzinnej: „Lepiej być niż sprawiać pozory”.

 

Eugen i Karl Hehl

 

Trzecie pokolenie: w firmie od 2005 roku

Ta sentencja do dzisiaj jest zakorzeniona w DNA przedsiębiorców i całej firmy. Kieruje się nią także trzecie pokolenie rodziny Hehl: Renate Keinath, córka Karla i Julie Hehl, a także Michael i Juliane Hehl, dzieci Eugena i Giseli Hehl. W 2005 r. ta trójka dołączyła do działalności operacyjnej.

 

Aktualny zarząd firmy (od lewej): Juliane Hehl, Michael Hehl i Renate Keinath

 

Jak to pięknie zostało ujęte na końcu książki o historii firmy rodziny Hehl wydanej z okazji jubileuszu: Gdyby w chaosie 1923 r. Arthur Hehl nie wykazał się odwagą do rozpoczęcia czegoś nowego, to dzisiaj nie byłoby firmy Arburg, niezawodnego pracodawcy dla kilku tysięcy osób, a Lossburg byłby zupełnie innym miastem. Powinniśmy więc z nadzieją patrzeć w przyszłość, a aktualnemu zarządowi firmy Arburg życzyć w dalszym ciągu udanej ręki do interesów. W związku z bieżącą sytuacją polityczną na świecie nie trzeba nic więcej dodawać.

 

Czas na zmiany

W ostatnich latach w świadomości ludzi i firmy coraz częściej pojawia się ważne przekonanie, że podejście do tworzyw sztucznych i przede wszystkim ich (ponownego) wykorzystania musi ulec zmianie. Przedsiębiorstwo dość wcześnie zauważyło ten stan rzeczy i podjęło działania zarówno w zakresie swoich produktów, jak i produkcji. Przyświeca temu przekonanie, że problem stanowi nie tworzywo samo w sobie, ale sposób obchodzenia się z nim przez ludzi. Pasuje do tego inny cytat z książki wydanej z okazji jubileuszu: Sposób obchodzenia się z tym materiałem (tworzywem sztucznym) będzie musiał ulec zmianie, tak jak wielokrotnie miało to miejsce w sektorze konsumenckim. Od zbędnego nadmiaru i artykułów jednorazowego użytku z powrotem do potrzebnych i przede wszystkim trwałych produktów.

 

Z okazji „Jubileuszu 100-lecia przedsiębiorstwa rodzinnego Hehl” firma Arburg wprowadza na rynek wtryskarkę jubileuszową Allrounder 470 H

 

Odpowiedzi to: arburgXworld i arburgGREENworld

Zmiana podejścia udała się firmie Arburg dzięki dążeniu do większej efektywności produkcji, zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji. Należy w tym miejscu wspomnieć zarówno o platformie arburgXworld z aplikacjami i portalem o tej samej nazwie, jak i o programie arburgGREENworld, który obejmuje wszelkie aktywności w zakresie ochrony zasobów, redukcji śladu węglowego i gospodarki o obiegu zamkniętym. Zwłaszcza w tym obszarze rodzina właścicieli jest siłą napędową wysiłków podejmowanych przez przedsiębiorstwo, aby korzystać z nowoczesnych technologii budowlanych z uwzględnieniem ochrony zasobów, stosować alternatywne i odnawialne źródła energii, a w produkcji w zakładzie centralnym zmniejszyć ślad węglowy do minimum.

 

Maszyna freeformer do produkcji addytywnej

 

100-lecie przedsiębiorstwa rodzinnego Hehl – co pozostaje?

Odpowiedź na to pytanie nie należy do łatwych. Rodzina wraz z przedsiębiorstwem swoją pracą definiowała i kreowała trwałe wartości przez ponad 100 lat. Wśród nich należy wymienić: ojczyznę, jakość, ludzi, bliskość, przebudzenie, zmianę, upór, technologię i wydajność. Wszystko to zawiera się w obietnicy marki „Wir sind da” – jesteśmy. To także oznacza, że klienci, pracownicy i społeczeństwo mogą polegać na tym przedsiębiorstwie w dalekiej perspektywie.

Wszystkie pokolenia rodziny Hehl były i są świadome, że nie można żyć i pracować w próżni. Z tego przekonania wynika odpowiedzialność społeczna oraz wysoki poziom elastyczności w ciągłym przyjmowaniu wyzwań stawianych przez czasy. Jak zwykł mawiać szef-senior Karl Hehl: Problemy nie istnieją – istnieją tylko nierozwiązane zadania! Nawet jeśli przez 100 lat przyszło kilka razy zapłacić za naukę, to ręka nigdy nie została zdjęta z pulsu trendów technicznych, a czasem sama je wyznaczała i napędzała. To wszystko zbudowało trwały sukces firmy Arburg.

Patrząc wstecz, można jednoznacznie stwierdzić, że rodzina przedsiębiorców w znacznym stopniu pchnęła branżę tworzyw sztucznych do przodu. Poprzez entuzjastyczne koncepcje i biznesową dalekowzroczność wydobyła z siebie i z firmy to, co najlepsze, i zmieniła Arburg w ponadprzeciętne przedsiębiorstwo o światowej renomie!

 

Logo Fabryki Urządzeń Precyzyjnych Hehl i dzisiejsze logo firmy Arburg

 

Źródło: ARBURG GmbH + Co KG

Strona główna Aktualności Wydarzenia 100-lecie przedsiębiorstwa rodzinnego Hehl

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Inżynieria mechaniczna dla majsterkowiczów. Prosty przewodnik po praktycznych zagadnieniach
Brian Bunnell, Samer Najia

Inżynieria mechaniczna dla majsterkowiczów. Prosty przewodnik po praktycznych zagadnieniach

Helion

"Inżynieria mechaniczna dla majsterkowiczów" to pozycja adresowana do tych, którzy chcą poznać podstawowe...

Przemysł 4.0 (?). Ludzie i technologie
Joanna M. Moczydłowska

Przemysł 4.0 (?). Ludzie i technologie

Difin

W ostatnich latach temat Przemysłu 4.0 zyskuje na znaczeniu. Rośnie zainteresowanie nim zarówno wśród...

Robotyzacja i automatyzacja. Przemysł 4.0
Redakcja naukowa: dr inż. Wojciech Kaczmarek, Jarosław Panasiuk

Robotyzacja i automatyzacja. Przemysł 4.0

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Robotyzacja i automatyzacja. Przemysł 4.0" to propozycja poświęcona ultranowoczesnym rozwiązaniom dla...

Nasi partnerzy