ENG FB kontakt

04.10.2022

Strona główna Aktualności Wydarzenia Boom na gigafabryki w Europie – Polska też na tym skorzysta

Boom na gigafabryki w Europie – Polska też na tym skorzysta

31-08-2022

Transformacja energetyczna przyspiesza. Przejście na odnawialne źródła energii i zmniejszenie zależności od paliw kopalnych może mieć korzystny wpływ na przemysł wytwórczy w Europie i powstawanie nowych linii produkcyjnych. Samych gigafabryk produkujących akumulatory na Starym Kontynencie do 2035 r. powstanie aż 35.

Według Międzynarodowej Agencji Energii do 2030 r. ponad 60% sprzedawanych samochodów osobowych stanowić będą elektryki. To oznacza rosnące zapotrzebowanie na akumulatory:

 

Zmiana kierunku w stronę odnawialnych źródeł energii oraz zmniejszenie zależności od paliw kopalnych prowadzą do reorganizacji procesu elektryfikacji – mówi Jakub Stec, dyrektor sprzedaży Robotyki ABB w Polsce.

 

Popyt znacząco przekracza podaż

Przyszłość należy do rozwiązań wykorzystujących akumulatory litowo-jonowe. To właśnie te ogniwa są najczęściej montowane w pojazdach elektrycznych. Swoją popularność zawdzięczają wysokiej wydajności w stosunku do wagi oraz niskiej cenie. Według S&P Global Market Intelligence do 2025 r. na całym świecie możliwości produkcyjne w zakresie technologii litowo-jonowych wzrosną ponad dwukrotnie.

Przy prognozowanym rocznym wzroście zapotrzebowania na akumulatory i baterie przekraczającym 25%, aby zaspokoić popyt do 2030 r., konieczne jest wybudowanie ponad stu fabryk w skali giga. Najnowsze prognozy mówią, że tylko w Europie w połowie lat trzydziestych będzie aż 35 takich zakładów.

 

To wyraźna zmiana strategii, która ma na celu zmniejszenie uzależnienia od importu ogniw z Azji – mówi Jakub Stec i dodaje: Budowa nowych zakładów produkujących ogniwa jest związana z rozwojem elektromobilności, ale nie tylko. Producenci zamierzają zaopatrywać także europejski przemysł magazynowania energii czy elektroniki użytkowej.

 

Sam sektor e-mobilności przyczyni się do tego, że technologia będzie się stale rozwijać, a zapotrzebowanie na akumulatory osiągnie bardzo wysoki poziom. W ciągu ostatniej dekady ceny ogniw litowo-jonowych spadły o 90%. Dzięki temu bardziej się opłaca inwestować nie tylko w elektromobilność, ale także w inne obszary, jak magazynowanie energii. A to będzie jeszcze bardziej nakręcać produkcję.

 

 

Polska w top 5

Najwięksi producenci akumulatorów są zlokalizowani w regionach, w których kupuje się najwięcej pojazdów elektrycznych: w Azji, Europie i Ameryce Północnej. Prym wiodą Chiny, odpowiedzialne za produkcję 80% ogniw litowo-jonowych na świecie. Na drugim miejscu znalazły się Stany Zjednoczone, z udziałami na poziomie 6% globalnej produkcji, odpowiadającymi 44 GWh. Europa ma większe moce produkcyjne – sięgające 68 GWh, czyli około 10% światowej produkcji baterii – jednak zestawienie uwzględnia pojedyncze kraje, a nie UE jako całość. Warto zaznaczyć, że w pierwszej piątce są Węgry (4% globalnej sprzedaży) i Polska (3,1%).

Połowa dekady będzie czasem przetasowań. Chiny pozostaną liderem, ale ich udział w globalnym rynku spadnie do 65%. Powodem nie będzie obniżenie mocy wytwórczych w tym kraju, ale zwiększenie wydajności w innych regionach. Dobrą ilustracją są nasi zachodni sąsiedzi. W Niemczech moce produkcyjne wzrosną do 164 GWh, czyli 15-krotnie w ciągu zaledwie czterech lat. Te inwestycje przełożą się na udział w globalnym rynku. Niemcy będą odpowiadać za ponad 11% światowej produkcji ogniw. Nad Renem do 2035 r. powstanie aż 12 gigafabryk.

 

Nasi zachodni sąsiedzi mają plan i konsekwentnie go realizują. Modernizacja przemysłu nie jest dziełem przypadku, a przemyślanej strategii – mówi Jakub Stec. – Przemysł to układ naczyń połączonych. Rozwój i modernizacja w jednym obszarze rozlewają się na inne segmenty. W niedługim czasie możemy się spodziewać znaczącego wzrostu nasycenia robotami przemysłowymi w innych obszarach niemieckiego sektora wytwórczego.

 

Za Niemcami uplasują się Stany Zjednoczone, które do 2025 r. podwoją swoje moce produkcyjne i będą odpowiadać za 6,3% globalnej produkcji baterii litowo-jonowych. Tuż za USA znajdzie się Polska, która w połowie dekady będzie czwartym dostawcą ogniw z udziałami na poziomie 4,3%, co odpowiada 70 GWh (tylko o 20 GWh mniej niż USA). Moce produkcyjne nad Wisłą wzrosną trzykrotnie, w nagrodę dostaniemy większy kawałek globalnego tortu, niż mamy dziś.

 

Należy pamiętać, że branża produkcji akumulatorów szybko się rozwija. Rankingi mogą ulec zmianie. Jedno jest bezsprzeczne: zapotrzebowanie na akumulatory, jak i możliwości produkcyjne będą rosły – zauważa Jakub Stec.

 

Apetyt na roboty

Produkcja ogniw będzie napędzać robotykę. Najnowszy raport firmy GlobalData przewiduje, że do 2030 r. rynek robotów przemysłowych będzie rósł rok rocznie w dwucyfrowym tempie. Po 10 latach wzrostu, na koniec dekady sprzedaż robotów na świecie przekroczy 500 mld USD. To imponujący wynik dla branży, która w 2020 r. wygenerowała globalny przychód w wysokości zaledwie 45 mld USD.

 

Robotyka, jak żadna inna technologia, jest przykładem, że nie wystarczy być modnym trendem, potrzebne są jeszcze wyniki. Bodźcem do inwestycji w maszyny są postępy, jakie sektor produkcyjny dzięki nim osiąga. Sztuczna inteligencja i chmura sprawiają, że roboty są coraz sprawniejsze: inteligentniejsze i wydajniejsze. Dobrą ilustracją jest inwestycja Scanii – wyjaśnia ekspert.

 

W tym roku koncern ABB podpisał umowę z firmą Scania na dostawę kompleksowych rozwiązań z zakresu robotyki dla nowego, wysoko zautomatyzowanego zakładu montażu akumulatorów w Szwecji.

 

 

Mobilizacja w przemyśle

Nowy zakład w Södertälje ruszy z produkcją w 2023 r. i będzie kluczową inwestycją szwedzkiego producenta w obszarze e-mobility. Koszt to bagatela 108 mln dolarów. Tony Persson, szef działu montażu akumulatorów w Scania mówi, że dzięki wykorzystaniu zaawansowanej robotyki ABB możliwości produkcyjne zakładu wzrosną skokowo: Usprawnimy naszą produkcję, która będzie też bardziej elastyczna. Fabryka jest również inwestycją, która wzmocni pozycję Szwecji jako centrum najnowocześniejszych technologii w dziedzinie elektryfikacji pojazdów ciężkich, co ma kluczowe znaczenie w procesie przechodzenia na zrównoważony transport – mówi Tony Persson. Co ciekawe ogniwa w zakładzie będą produkowane przez roboty pierwotnie zaprojektowane dla przemysłu opakowaniowego.

Motorem napędowym wzrostu inwestycji w nowe linie produkcyjne i maszyny, zdaniem ekspertów, będą demografia i chęć poprawy wydajności. Rozwiązaniem jest w obu przypadkach automatyzacja. Nakłady na technologie przekładają się wprost w oszczędności kosztów operacyjnych, które są wąskim gardłem sektora przemysłowego.

* * *

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) jest wiodącą globalną firmą technologiczną, która stymuluje transformację gospodarek i społeczeństw, budując ich przyszłość w sposób wydajny i zrównoważony. Integrując produkty elektryfikacji, robotyki, automatyki i systemów napędowych z rozwiązaniami cyfrowymi, ABB wyznacza nowe granice technologii i poziomy efektywności.

 

Źródło: ABB, www.abb.com

Strona główna Aktualności Wydarzenia Boom na gigafabryki w Europie – Polska też na tym skorzysta

Nasze propozycje

Hybrid Manufacturing Processes. Physical Fundamentals, Modelling and Rational Applications
Wit Grzesik, Adam Ruszaj

Hybrid Manufacturing Processes. Physical Fundamentals, Modelling and Rational Applications

Springer

This book explores, in a systematic way, various modes of hybridization for both conventional and...

Nikiel. Stopy specjalnego przeznaczenia
Zenon Pirowski

Nikiel. Stopy specjalnego przeznaczenia

Łukasiewicz – Krakowski Instytut Technologiczny

Najnowsza książka Zenona Pirowskiego to kompendium wiedzy o niklu i jego stopach. Przedstawiono w niej:...

Serwonapędy SIEMENS w praktyce inżynierskiej
Janusz Kwaśniewski, Ireneusz Dominik, Krzysztof Lalik, Mateusz Kozek

Serwonapędy SIEMENS w praktyce inżynierskiej

Wydawnictwo BTC

Książka w sposób metodyczny i przyjazny opisuje projektowanie serwonapędów bazujących na sterownikach...

Nowoczesne procesy obróbki skrawaniem
Red. naukowy Piotr Cichosz

Nowoczesne procesy obróbki skrawaniem

Wydawnictwo PWN

Przygotowana pod redakcją naukową prof. dr. hab. inż. Piotra Cichosza publikacja Nowoczesne procesy obróbki...

Nasi partnerzy