ENG FB kontakt

20.12.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia Bosch Rexroth wspiera edukację

Bosch Rexroth wspiera edukację

nowoczesna ścieżka edukacyjna w Lotniczych Zakładach Naukowych we Wrocławiu

06-12-2024


BCU – pracownie automatyzacji i robotyki oraz Przemysłu 4.0 (fot. Bosch Rexroth)

 

Firma Bosch Rexroth kompleksowo wyposażyła sale dydaktyczne w nowo powstającym Branżowym Centrum Umiejętności w dziedzinie automatyki przemysłowej. Obiekt znajduje się przy Lotniczych Zakładach Naukowych we Wrocławiu. Celem przedsięwzięcia jest wsparcie przygotowania kadr na potrzeby nowoczesnej gospodarki w branży elektroniczno-mechatronicznej.

Dzięki ścisłej współpracy z przemysłem Branżowe Centrum Umiejętności (BCU) będzie korzystać z najnowocześniejszego sprzętu, technologii i wiedzy ekspertów z automatyki przemysłowej, automatyzacji i Przemysłu 4.0. Do końca czerwca 2026 r. planowane jest przeszkolenie prawie 400 osób. Jedną trzecią z nich będą stanowić uczniowie technikum, kolejne 200 osób będzie studentami i pracownikami zakładów przemysłowych, a ponad 30 nauczycielami kształcenia zawodowego. Powstała innowacyjna ścieżka dydaktyczna, której celem jest uzupełnienie wiedzy teoretycznej zdobywanej przez kursantów praktycznymi umiejętnościami niezbędnymi w nowoczesnym przemyśle.

BCU będzie prowadziło działalność edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową oraz doradczo-promocyjną. Baza dydaktyczna będzie udostępniana szkołom, uczniom, nauczycielom, organizacjom branżowym i podmiotom przemysłowym, w celu realizacji wspólnych przedsięwzięć szkoleniowo-edukacyjnych. Utworzone w Lotniczych Zakładach Naukowych (LZN) centrum edukacyjne stanie się miejscem kształcenia, fachowych porad, wymiany doświadczeń, ale także laboratorium pozwalającym przetestować, czy dana technologia nadaje się do wdrożenia w konkretnym przypadku.

Projekt ten jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie automatyki i Przemysłu 4.0. We współpracy z LZN i Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (SIMP) Bosch Rexroth stworzył kompleksową koncepcję edukacyjną, która umożliwia wszystkim nastawionym na rozwój w dziedzinie nowych technologii zdobycie umiejętności potrzebnych do pracy w dynamicznie rozwijających się sektorach technologicznych.

 

Nowoczesne pracownie: krok po kroku

Powstało sześć pracowni o różnym stopniu zaawansowania, dzięki którym uczestnicy szkoleń będą mogli przejść przez wszystkie etapy, począwszy od budowy i uruchomienia, poprzez eksploatację i monitorowanie linii produkcyjnych zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.

 

Pracownia elektroniki i montażu

Nauka praktycznych umiejętności rozpoczyna się w pracowni elektroniki i montażu, gdzie szkolone osoby zaznajomią się z podstawami elektroniki i elektrotechniki. Nauka będzie polegać na przygotowaniu podstaw teoretycznych do projektowania i montażu automatyki zgodnie z dokumentacją techniczną i standardami branżowymi. Zwieńczeniem tego etapu jest realizacja projektu montażu szafy sterowniczej ze sterownikiem PLC, modułami wejścia/wyjścia, zasilaniem, zadajnikami oraz siecią Ethernet. Tego typu szafy zawierające podstawowe podzespoły sterowania będą wykorzystywane w kolejnych pracowniach.

 


BCU – pracownia elektroniki i montażu (fot. Bosch Rexroth)

 

Pracownia nowoczesnych systemów sterowania

Kolejna pracownia jest związana z nauką programowania sterowników PLC na zmontowanych wcześniej stanowiskach. Zajęcia obejmą podstawy programowania w środowisku CODESYS oraz obsługę modułów wejścia/wyjścia. Dzięki zadajnikom sygnałów oraz czujnikom (indukcyjnym, ultradźwiękowym czy temperatury) kursanci będą mogli odbierać i przetwarzać dane, które zostaną wyświetlone na panelu HMI; mogą je także zapisywać w bazach danych lub przesyłać do chmury obliczeniowej. Nauka obejmie nowoczesne protokoły komunikacji pomiędzy światem OT i IT, takie jak MQTT, REST/API czy OPC UA. Jednym z kluczowych celów jest nauka programowania, m.in. w środowisku Node-RED, co umożliwi realizację prototypów sterowania i wizualizacji dla projektów edukacyjnych.

 

Pracownia automatyki

W czasie zajęć w pracowni automatyki kursanci będą mieli okazję zapoznać się z bardziej złożonymi układami wykonawczymi stosowanymi w automatyce przemysłowej oraz z ich diagnostyką. Będą pracować z serwonapędami, modułami liniowymi, falownikami oraz silnikami elektrycznymi. Nauka obejmie programowanie ruchu i sterowania tych elementów, które będą podłączone do sterownika PLC, oraz zbieranie informacji diagnostycznych.

 


BCU – pracownia automatyki (fot. Bosch Rexroth)

 

Pracownia automatyzacji i robotyki

Zajęcia obejmą implementację aplikacji do automatyzacji montażu, takich jak inteligentne systemy mechatroniczne i wkrętarki. Kursanci będą się uczyć budowy i podstaw programowania typowych robotów wykorzystywanych w procesach produkcyjnych, m.in. robotów: jednoosiowych, typu delta czy pracujących w układzie kartezjańskim. Dodatkowo zapoznają się z konstrukcją i działaniem robotów 7-osiowych oraz zasadami współpracy robota z człowiekiem na przykładzie cobota. Kluczowe umiejętności zdobywane w tej pracowni to zrozumienie układu współrzędnych, osi oraz kinematyki i zasad ich programowania.

 


BCU – pracownia automatyzacji i robotyki, cobot Kassow Robots (fot. Bosch Rexroth)

 

Pracownia intralogistyki

Następny etap nauki to pracownia intralogistyki, czyli procesów automatyzacji transportu wewnątrzzakładowego opartego na technologii AMR (autonomiczne roboty mobilne). W pracowni zainstalowane zostały pojazdy AMR wraz z przykładową infrastrukturą, które pozwolą na zrozumienie zasad lokalizacji z zastosowaniem algorytmu SLAM i budowy pojazdów autonomicznych. Nauka będzie polegać na zdobywaniu praktycznych doświadczeń przy zastosowaniu transportu autonomicznego, w obsłudze lokalnych buforów produktów i elementów wykorzystywanych w procesie produkcji.

 

Pracownia Przemysłu 4.0

Zwieńczeniem całego procesu edukacyjnego jest pracownia Przemysłu 4.0, gdzie wykorzystana zostanie wiedza zdobyta na wcześniejszych etapach nauki. W tej pracowni znajduje się zrobotyzowana linia montażowa wraz ze stanowiskiem pracy ręcznej, która umożliwia realizację zaawansowanych zadań w procesie produkcji przykładowego produktu, jakim jest model czarnej skrzynki wykorzystywanej w samolotach. Kursanci zaznajomią się z:

  • koncepcją Przemysłu 4.0,
  • Zasadami Zwinnej Produkcji (optymalizacją procesów produkcyjnych poprzez systemową eliminację przestojów i błędów),
  • procesami oszczędzającymi energię,
  • programowaniem linii produkcyjnej,
  • systemami monitorowania produkcji (inteligentne kioski i tzw. dashboardy umożliwiają pracę operatorom, monitorowanie i kontrolę procesów w czasie pracy),
  • produkcją przykładowego produktu (od przygotowania przykładowej konfiguracji poprzez zaopatrzenie w niezbędne podzespoły do produkcji za pomocą pojazdu AMR, a w końcu zmontowanie gotowego produktu),
  • procesami monitorowania i diagnostyki.

 

Zastosowanie wiedzy i doświadczenia Bosch Rexroth

W trakcie zajęć wykorzystywane są zarówno gotowe stanowiska dydaktyczne z portfolio Bosch Rexroth, jak również stanowiska stworzone na specjalne potrzeby LZN i BCU. Jest to możliwe dzięki doświadczeniu inżynierów z firmy Bosch Rexroth, także temu zdobytemu podczas budowy centrum szkoleniowo-pokazowego Factory of the Future Lab w siedzibie firmy w Warszawie.

Inicjatywa firmy Bosch Rexroth w LZN to doskonały przykład tego, jak biznes może aktywnie wspierać edukację i rozwój nowej generacji techników, inżynierów i specjalistów. Dzięki zaangażowaniu i nowoczesnemu podejściu do nauki, kursanci będą mieli możliwość zdobycia praktycznych umiejętności, co z pewnością przyczyni się do ich przyszłych sukcesów zawodowych.

 

Źródło: Bosch Rexroth

 

Strona główna Aktualności Wydarzenia Bosch Rexroth wspiera edukację

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy