ENG FB kontakt

20.12.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia Hossa w branży lotniczej

Hossa w branży lotniczej

07-03-2018

Ponad 350 gości z całej Europy odwiedziło Międzynarodowe Forum Aerospace i Forum Die & Mould pod koniec stycznia 2018 r. Areną wydarzeń było centrum technologiczne Makino w niemieckim Kirchheim unter Teck – japońska firma była jednocześnie organizatorem obu forów. Przedstawiciele branży narzędziowej i lotniczej dyskutowali o innowacjach i trendach produkcyjnych. Klienci zaprezentowali liczne studia przypadków. Dotyczyły one wyzwań, z którymi zmierzyli się wspólnie z Makino. Podkreślano zalety wypracowanych rozwiązań w porównaniu z konwencjonalnymi technologiami.

Jesteśmy producentem form wtryskowych, dlatego na co dzień korzystamy z różnego rodzaju obrabiarek do grafitu czy stali. Dzięki takim spotkaniom możemy poznać najnowsze technologie, a także ofertę firmy Makino. Zobaczyliśmy parę ciekawych rozwiązań, o których wcześniej nie wiedzieliśmy. Niektóre z nich zmieniły nasze postrzeganie maszyn oferowanych przez Makino – powiedział Eligiusz Grzelak z firmy Abiplast, który wziął udział w Forum Die & Mould.

 

 

Cyfryzacja i pełna automatyzacja dotarły już dawno do zakładów producentów silników odrzutowych. Zapotrzebowanie na samoloty stale rośnie. Drogą powietrzną podróżuje rocznie 4 mld pasażerów i liczba ta wciąż wzrasta. To korzystna informacja dla takich firm jak Makino – zaopatrujących producentów samolotów i maszyn. Podczas Forum Aerospace omawiano m.in.: cyfryzację łańcucha dostaw dla przemysłu lotniczego (w tym nieodłączne kwestie bezpieczeństwa), europejski łańcuch dostaw dla przemysłu lotniczego i kosmicznego, inteligentną produkcję elementów konstrukcyjnych (zarówno z aluminium, jak i tytanu) oraz trendy w produkcji silników i płatowców. Ivan Cuscov z firmy Cerin (włoski producent narzędzi) podsumował: Wszyscy wiemy, że jest hossa w branży lotniczej. Na forum otrzymałem konkretne liczby dotyczące tego wzrostu i dowiedziałem się, jakie kwestie kryją się za rozwojem biznesu (np. przepisy dotyczące redukcji zanieczyszczeń, wymiana starych samolotów na nowe). Prezentacje techniczne były bardzo dobrze ukierunkowane na zagadnienia związane z obróbką, w którą jesteśmy mocno zaangażowani i którą staramy się intensywnie rozwijać. Co więcej, zwykle jeden z naszych dużych konkurentów jest powiązany z Makino i ciekawie jest zobaczyć, jak działa i jaki jest jego poziom jakości czy wydajności. Firmy takie jak Makino są bardzo otwarte na współpracę i mają wiele do zaoferowania, zwłaszcza w kwestii rozwijania procesów na potrzeby klientów.

 

+ 240 firm
Tom Enders, dyrektor Airbusa, przewiduje, że w ciągu 5 lat w branży lotniczej powstanie 240 firm

 

+ 40 000 samolotów
Zdaniem przedstawicieli firmy Boeing do 2036 r. będzie potrzebne 40 000 samolotów

 

Gwoździem programu jest zawsze prezentacja najnowszych technologii produkcji. Podczas Forum Die & Mould pokazano centrum do pionowej obróbki pięcioosiowej – V80S. Innowacyjne wrzeciono z pochylną głowicą umożliwia osiągnięcie doskonałej jakości powierzchni i wysokiego posuwu skrawającego dzięki zastosowaniu krótszych narzędzi na dużych matrycach lub formach. Inteligentne funkcje w sterowniku Pro6 sprawiają, że programowanie w pięciu osiach jest równie szybkie i łatwe jak w przypadku trzech osi. Według producenta ta nowa koncepcja ze zoptymalizowaną kinematyką do jednoczesnej obróbki skrawaniem zapewnia pięciokrotnie krótszy czas realizacji z najlepszą jakością i dokładnością powierzchni. Niedawno wprowadzone na rynek pionowe pięcioosiowe centrum obróbkowe D200Z zostało z kolei wyposażone w większy automatyczny zmieniacz narzędzi (ATC), który może pomieścić nawet 100 narzędzi. Dodatkowo można było obejrzeć nową wersję D200Z przeznaczoną do obróbki grafitu.

Grupa Makino Aerospace zaprezentowała wraz z partnerami (m.in. z Instytutem Fraunhofer IPT) kilka innowacyjnych procesów.

Ważnym tematem na tegorocznym forum była produkcja części do silników. Przewijał się on w kilku prezentacjach, m.in. w: „Trendach w produkcji silników” i „Następnej generacji produkcji płatowców”. Poświęcono mu także specjalną demonstrację obróbki łopatek na Makino D500.

 

W dyskusji panelowej na temat branży lotniczej udział wzięli m.in.: (od lewej) Jose Fenollosa (BIG Kaiser), Charlie Martin (Kuka), Peter Schwarz (BavAIRia), Rolf-Jürgen Ahlers (LRBW) i Marc Blaser (Blaser Swisslube); dyskusję moderował Michael Santo (h&z Unternehmensberatung AG)

Strona główna Aktualności Wydarzenia Hossa w branży lotniczej

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy