ENG FB kontakt

22.12.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia Jak pandemia zmienia rynek samochodowy

Jak pandemia zmienia rynek samochodowy

08-07-2020

Skutki zamrożenia gospodarek czy ograniczenia w transporcie ludzi i towarów z powodu pandemii to nie wszystkie trudności, z którymi mierzy się branża motoryzacyjna. Jednocześnie rośnie nacisk społeczny na mobilność zero- i niskoemisyjną.

Z opublikowanego w czerwcu raportu „Barometr Nastrojów Menedżerów Branży Motoryzacyjnej KPMG i PZPM 2/2020” wynika, że wszystkie badane firmy motoryzacyjne w Polsce odnotowały spadek przychodów. W 61% z nich obniżono wynagrodzenia. W dłuższej perspektywie firmy te planują ograniczać zatrudnienie. Nie przewidują też na razie inwestycji w rozwój biznesu. Zdaniem większości menedżerów dojście do sytuacji, jaka panowała w branży przed wybuchem pandemii, zajmie nawet dwa lata.

 

Spadek sprzedaży nowych samochodów w całej Europie

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) odnotowało w kwietniu spadek sprzedaży pojazdów mechanicznych w Europie o 78% w porównaniu z analogicznym okresem w poprzednim roku. W Polsce w tym samym czasie spadek wyniósł 67%. Z kolei Stowarzyszenie Międzynarodowych Producentów Samochodów (VDIK) przewiduje, że w całym 2020 r. w Niemczech sprzedaż nowych aut będzie niższa o co najmniej 20% niż w 2019 r.

 

Wzrost zainteresowania autami używanymi

W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej klienci niechętnie inwestują w towary, które nie są im niezbędne, tym bardziej, gdy ich zakup wiąże się z koniecznością zaciągnięcia kredytu. Z drugiej strony spada zaufanie do transportu publicznego – zwiększa on ryzyko zarażenia wirusem, a dodatkowo wiele połączeń jest odwoływanych. Te czynniki przemawiają na korzyść zakupu auta. Budzą nadzieje zwłaszcza firm oferujących samochody używane.

Sprzedaż samochodów używanych mniej ucierpiała podczas pandemii, a w maju zanotowała już pierwsze oznaki ożywienia.

 

Auta elektryczne na topie

Jednocześnie rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych. VDIK szacuje, że w pierwszej połowie roku ich sprzedaż wzrosła w Niemczech o 90% w porównaniu z podobnym okresem w zeszłym roku.

 

Samochód przez Internet?

Pandemia skłoniła klientów do zmiany nawyków zakupowych. Rośnie sprzedaż przez Internet także takich towarów, których wcześniej nie byliśmy skłonni nabywać w ten sposób. W branży samochodowej ten kanał sprzedaży był do tej pory marginalny: tylko 4% aut w Europie i 1% w Polsce kupowano przez Internet w poprzednich latach.

 

 

Źródła: www.dw.com, www.pzpm.org.pl, https://polskiprzemysl.com.pl/, https://biznes.autokult.pl

Strona główna Aktualności Wydarzenia Jak pandemia zmienia rynek samochodowy

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy