ENG FB kontakt

17.12.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia Nawet 1,5 mld dolarów – tyle pieniędzy mogą wygenerować inteligentne fabryki w ciągu najbliższych 5 lat. Czy Polska na tym skorzysta?

Nawet 1,5 mld dolarów – tyle pieniędzy mogą wygenerować inteligentne fabryki w ciągu najbliższych 5 lat. Czy Polska na tym skorzysta?

12-06-2017

Już blisko połowa zakładów produkcyjnych w Europie Zachodniej inwestuje w robotyzację, technologie Big Data czy Internet Rzeczy. Powodem są pieniądze. Jak wynika z badań Capgemini, inwestycje w inteligentne fabryki umożliwiają średni wzrost wydajności fabryk o 27%, i mogą wygenerować nawet 1,5 mld dolarów przychodów do 2022 r. To dla polskich zakładów jednocześnie dobra i zła wiadomość.

Cyfrowa rewolucja w fabrykach to bynajmniej nie marketingowy slogan, ale bliska rzeczywistość – takie wnioski nasuwają się po lekturze najnowszego raportu firmy doradczej Capgemini. Analityka Big Data, Internet Rzeczy, wykorzystanie sztucznej inteligencji i zaawansowanej robotyki oraz Augmented Reality to technologie, które już wykorzystuje się w przedsiębiorstwach produkcyjnych, choć jeszcze nie na taką skalę, by można było mówić o rewolucji. Ta jednak wcale nie jest tak odległa, jak mogłoby się wydawać. Do końca 2022 r. co piątą fabrykę będzie już można nazwać mianem inteligentnej. Wdrażanie nowych technologii będzie szczególnie widoczne w sektorach lotniczym, obronnym czy motoryzacyjnym, gdzie już dziś pracownicy na hali produkcyjnej współpracują z inteligentnymi maszynami. W tej chwili w branży produkcji przemysłowej już 67% fabryk podjęło działania w kierunku cyfryzacji zakładów. Niewiele mniej, bo 62% firm podjęło w tym zakresie działania w branży lotniczej i obronnej. Na drugim biegunie znajdują się firmy farmaceutyczne, gdzie co trzecie (37%) przedsiębiorstwo realizuje projekt cyfryzacji. Trudno jednak i w tym przypadku mieć powody do narzekania.

 

Polska przed szansą

Capgemini wskazuje, że w efekcie cyfryzacji fabryk i wyższej efektywności, będzie możliwe znaczne zmniejszenie kosztów operacyjnych. Oznacza to w praktyce większe dochody dla właścicieli zakładów produkcyjnych i możliwość obniżenia cen produktów. Dla przykładu, firma motoryzacyjna dzięki lepszemu zarządzaniu logistyką i niższym kosztom materiałów, zwiększeniu wydajności maszyn i ogólnej jakości produktów, będzie mogła nawet o 36% zwiększyć marżę operacyjną. W tym kontekście nie powinno więc nikogo dziwić, że większość przedsiębiorstw produkcyjnych podjęło już kroki w kierunku cyfryzacji fabryk. Jedynie 16% badanych przez Capgemini przyznaje, że nie realizuje w tym obszarze żadnych działań, ani nie zamierza ich realizować w najbliższym czasie.

Raport Capgemini zwraca uwagę, że liderami inwestycji są fabryki w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej. Pieniądze płyną tam do fabryk wartkim strumieniem. Już blisko połowa badanych firm we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii wdrożyła rozwiązania w obszarze inteligentnej fabryki przeznaczając na to co najmniej 100 mln dolarów. Dla porównania, na ten krok zdecydowało się zaledwie 28% fabryk w Indiach i 25% w Chinach.


Adam Stańczyk, Business Solution Owner BPSC

- To z jednej strony dobra wiadomość, bo gruntowna informatyzacja i zwiększenie efektywności fabryk przyśpieszyć może proces reindustrializacji Europy. Już od kilku lat obserwujemy przenoszenie fabryk z Dalekiego Wschodu ze względu na duże wyzwania logistyczne, a także na wzrost płac w Chinach. Dla nas jest to szansa, bo Polska jest ważnym graczem na mapie inwestycji. Z drugiej strony niższy poziom cyfryzacji rodzimych fabryk oznacza, że mogą one nie być wystarczająco konkurencyjne dla inwestorów, którym bardziej opłaci się lokować je w rodzimych krajach albo u naszych południowych sąsiadów. Finansowe zachęty rządu to nie wszystko – zwraca uwagę Adam Stańczyk, Business Solution Owner BPSC.

Z badań przeprowadzonych przez śląskiego dostawcę systemów IT dla produkcji wynika, że oprogramowanie wspierające zarządzanie przedsiębiorstwem posiada 77% firm. Niestety, w sporej części jest ono przestarzałe. Tylko 2% badanych deklaruje posiadanie i wykorzystywanie w planowaniu produkcji systemów APS służących do zaawansowanego harmonogramowania zleceń produkcyjnych. Liczba firm pozbawionych dostępu do zaawansowanych narzędzi planowania produkcji - S&OP (Sales and Operations Planning), MPS (Master Production Scheduling) czy MRP (Material Requirements Planning) – jest jeszcze większa. Tymczasem jest o co walczyć, bo analitycy Capgemini prognozują, że do końca 2022 r. dzięki inteligentnym fabrykom i zwiększonej produktywności, globalna gospodarka może zyskać nawet 1,5 bln dolarów. – Na inwestycje nie jest jednak za późno, bo dziś zaledwie 6% organizacji znajduje się na zaawansowanym etapie digitalizacji produkcji. Co więcej, zaledwie 14% badanych stwierdza, że czuje się usatysfakcjonowana z efektów cyfryzacji. – zwraca uwagę Adam Stańczyk.

 

Nie będzie zwolnień

Co ciekawe, inwestycje w nowe technologie wpłyną stymulująco na rynek pracy. Analitycy zwracają uwagę, że o ile poprzednie fale automatyzacji produkcji powodowały zmniejszenie zapotrzebowania na pracowników o niskich kwalifikacjach, to w przypadku cyfrowej rewolucji, w obliczu braku rąk do pracy, nie należy się spodziewać istotnych zmian. Robotyzacja i cyfryzacja wpłyną raczej na wyeliminowanie nieefektywnych działań niż spowodują zwolnienia. Aż ponad połowa badanych (54%) deklaruje realizację szkoleń po to, by pracownicy mogli nabyć cyfrowe kompetencje, 44% przedsiębiorstw inwestuje w pozyskanie cyfrowych umiejętności, by wyeliminować lukę wiedzy. Dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów – w obszarze automatyki, analityki czy cyberbezpieczeństwa, miejsc pracy będzie nawet więcej niż obecnie. Ciekawa w tym kontekście jest opinia Grégoire Ferré, Chief Digital Officer w Faurecia - Najwięcej korzyści daje połączenie wiedzy ludzi z inteligentnymi technologiami. Dla przykładu my wykorzystujemy roboty wszędzie tam, gdzie dla ludzi byłoby to zbyt obciążające. Tworzymy w ten sposób bezpieczniejsze środowisko pracy i pozwalamy pracownikom skoncentrować się na innych, bardziej istotnych zadaniach.

 

Informacje o badaniu “Smart Factories: How can manufacturers realize the potential of digital industrial revolution”

To międzynarodowe badanie zostało przeprowadzone przez Capgemini w lutym i marcu 2017 roku na grupie ponad 1000 dyrektorów i menadżerów w przedsiębiorstwach z 6 sektorów: Industrial Manufacturing, Automotive & Transportation, Energy & Utilities, Aerospace & Defense, Life Sciences & Pharmaceuticals, and Consumer Goods.

Pobierz raport z badania w języku angielskim.

Źródło: Capgemini, Smart Factories: How can manufacturers realize the potencial of digital industrial revolution

Strona główna Aktualności Wydarzenia Nawet 1,5 mld dolarów – tyle pieniędzy mogą wygenerować inteligentne fabryki w ciągu najbliższych 5 lat. Czy Polska na tym skorzysta?

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy