ENG FB kontakt

08.12.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia Pierwszy krok w dziedzinie robotyki współpracującej opartej na AI

Pierwszy krok w dziedzinie robotyki współpracującej opartej na AI

09-04-2025

Teradyne Robotics debiutuje z rozwiązaniami opartymi na akceleratorze AI na NVIDIA GTC 2025. Nowe aplikacje oparte na sztucznej inteligencji prezentują zaawansowane możliwości w zakresie dynamicznej metrologii, programowania GenAI, uczenia się ze wzmocnieniem i montażu bimanualnego.

 

 

Teradyne Robotics i jej partnerzy zaprezentowali pakiet zaawansowanych rozwiązań robotyki opartych na sztucznej inteligencji podczas NVIDIA GTC 2025 w dniach 17–21 marca. Prezentacja stanowiła pierwszą publiczną demonstrację AI Accelerator w komercyjnie opłacalnych zastosowaniach.

Fizyczna sztuczna inteligencja wyposaża roboty w zdolność postrzegania i reagowania na rzeczywisty świat, zapewniając wszechstronność i możliwości rozwiązywania problemów, które są często wymagane przez złożone przypadki użycia, które do tej pory były poza zakresem – powiedział James Davidson, Chief AI Officer, Teradyne Robotics. Zamiast po prostu wykonywać zaprogramowane instrukcje, roboty wyposażone w sztuczną inteligencję zyskują zdolność uczenia się, adaptacji i podejmowania świadomych decyzji w oparciu o ich dane sensoryczne.

Pomyślmy o operacji logistycznej, w której roboty poruszają się po magazynie z ciągle zmieniającymi się układami i przeszkodami. Albo na placu budowy, gdzie roboty pomagają w zadaniach montażowych w nieprzewidywalnych i zmieniających się środowiskach. AI Accelerator pomaga naszym cobotom lepiej zrozumieć otoczenie, planować optymalne ścieżki oraz bezpiecznie i wydajnie wykonywać zadania w przestrzeniach, które wcześniej były niemożliwe do opanowania – dodał.

 

Ścisła współpraca z firmą NVIDIA

AI Accelerator to zestaw narzędzi zaprojektowany przez firmę Universal Robots (UR) z Teradyne Robotics we współpracy z firmą NVIDIA w celu umożliwienia rozwoju aplikacji opartych na sztucznej inteligencji poprzez wprowadzenie akceleracji sztucznej inteligencji do platformy oprogramowania nowej generacji UR, PolyScope X. Zestaw narzędzi jest zasilany przez akcelerowane biblioteki NVIDIA Isaac™ i modele sztucznej inteligencji, działające na module systemowym NVIDIA Jetson AGX Orin™.

Ujjwal Kumar, prezes Teradyne Robotics Group, z niecierpliwością czeka na możliwość podzielenia się nowymi fizycznymi aplikacjami AI z publicznością NVIDIA GTC.

AI Accelerator zapewnia programistom rozszerzalną platformę do tworzenia i zmniejszania ryzyka aplikacji oraz skracania czasu wprowadzania produktów na rynek – mówi Kumar. – Nasze nowe aplikacje partnerskie obsługiwane przez AI Accelerator wyraźnie pokazują, w jaki sposób Universal Robots staje się preferowaną platformą dla fizycznej sztucznej inteligencji, stawiając czoła wcześniej nierozwiązywalnym wyzwaniom w robotyce współpracującej.

Wdrożenia robotyki i fizycznej sztucznej inteligencji znajdują się na przyspieszonej trajektorii napędzanej postępami w generatywnej sztucznej inteligencji i symulacji z platformą robotyki NVIDIA Isaac – oświadczył Deepu Talla, wiceprezes ds. robotyki i Edge AI w NVIDIA. – Nasza współpraca z firmą Teradyne Robotics zapewnia tę najnowszą technologię i korzyści rozległej sieci deweloperów i partnerów Teradyne.

 

 

Rozwiązania partnerów UR prezentowane na NVIDIA GTC

3D Infotech – Dynamiczna metrologia: Prezentacja cobota UR3e, który skanuje obrabiane przedmioty, porównuje je z modelami CAD i podkreśla niedokładności wymiarowe, wyświetlając je na powierzchni obrabianego przedmiotu. AI Accelerator zwiększa możliwości percepcji cobota, umożliwiając mu dokładniejsze zlokalizowanie przedmiotu obrabianego w celu kontroli.

T-Robotics – Programowanie sterowane przez GenAI: Demonstracja cobota UR5e z obsługą maszyn CNC sterowaną przez LLM. Dzięki T-Robotics ActGPT użytkownicy mogą opisać konfigurację aplikacji w języku naturalnym i przetłumaczyć ją na program robota za pomocą AI Accelerator.

AICA – Reinforcement Learning Assembly: Przedstawia cobota UR5e wykonującego montaż przekładni jednoramiennej z wykorzystaniem uczenia ze wzmocnieniem. Cobot lokalizuje część za pomocą percepcji opartej na AI Accelerator, a następnie wykorzystuje umiejętność uczenia się ze wzmocnieniem, aby ukończyć proces montażu bogatego w kontakt.

Acumino – Montaż bimanualny: Accelerator AI ułatwia bimanualnemu cobotowi UR5e uczenie się złożonych zadań manipulacyjnych na podstawie ludzkich demonstracji. System wykonuje zadanie obsługi kabla elektrycznego, a uczestnicy mogą współpracować z robotem w celu rozwiązania zadania.

Groundlight – wykrywanie detali w celu usprawnienia kompletacji: AI Accelerator trenuje model w celu wykrycia przedmiotu obrabianego i wygenerowania programu robota do kompletacji, a następnie weryfikuje, czy obszar roboczy robota jest gotowy, zapewniając solidne i łatwe do wdrożenia rozwiązanie.

Wszystkie rozwiązania zaprezentowane na NVIDIA GTC działają na podstawie najnowszej wersji AI Accelerator (1.1). Nowa wersja integruje najnowszą wersję NVIDIA Isaac ROS, a w szczególności komponenty NVIDIA Isaac™ Manipulator, umożliwiając lepszą estymację pozycji i wydajność planowania ścieżki. Najnowsza wersja AI Accelerator oferuje również szybką łączność GMSL z czujnikami wizyjnymi, aktualizowaną z USB3 i działa na najnowszej wersji PolyScope X (10.8).

Podczas gdy AI Accelerator koncentruje się głównie na cobotach UR, podstawowa sztuczna inteligencja i przyspieszona technologia obliczeniowa przynoszą również korzyści mobilnym robotom przemysłowym (MiR), innej firmie Teradyne, prezentowanej na GTC. Podnośnik paletowy MiR1200 wykorzystuje wizję 3D i moduł NVIDIA Jetson AGX Orin do wykrywania palet, umożliwiając mu precyzyjną identyfikację, podnoszenie i dostarczanie palet w złożonych środowiskach.

Wszystkie te aplikacje pokazują, że nasz AI Accelerator jest naprawdę stworzony do zastosowań, w których sztuczna inteligencja robi różnicę – wyjaśnił Davidson, który zaprezentował na konferencji GTC Lightning Talk „Accelerating AI-Driven Robotics with Universal Robots”. Deweloperzy mogą teraz z łatwością wykorzystać fizyczną sztuczną inteligencję do tworzenia innowacyjnych aplikacji robotycznych dzięki płynnej integracji NVIDIA Isaac Manipulator, PolyScope X i przyjaznych dla użytkownika zestawów narzędzi. A my dopiero się rozkręcamy z kolejnymi innowacjami, które pojawią się jeszcze w tym roku.

 

 

Źródło: Terradyne

 

Strona główna Aktualności Wydarzenia Pierwszy krok w dziedzinie robotyki współpracującej opartej na AI

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy