ENG FB kontakt

11.12.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia Polimerowe rowery igus wyjeżdżają na ulice

Polimerowe rowery igus wyjeżdżają na ulice

25-07-2024

Po długim okresie prac rozwojowych do seryjnej produkcji wszedł igus:bike. Rower jest w 92% wykonany z tworzywa sztucznego, z dużym udziałem materiałów z recyklingu. Z linii produkcyjnych firmy igus i jej holenderskiego partnera MTRL schodzi właśnie pierwsze 100 sztuk. Jednocześnie w zakładzie w Kolonii igus buduje własną linię produkcyjną. Jest to krok na drodze obu firm do realizacji ich wizji gospodarki o obiegu zamkniętym.

Około 3,5 roku temu Frank Blase, dyrektor generalny igus, rozpoczął realizację projektu wpasowanego w ideę zrównoważonego rozwoju. Chodziło o wykorzystanie gór plastiku ze światowych wysypisk śmieci do produkcji polimerowych rowerów miejskich. Trwałe i bezobsługowe rowery, odporne na korozję i zabrudzenia, a także warunki pogodowe przez wiele lat, mogłyby zrewolucjonizować mobilność w miastach, na kempingach, w hotelach i firmach. Sytuacja korzystna dla środowiska i ludzi.

Nowy branding dla serii produktów został ogłoszony w marcu na targach Cyclingworld Europe w Düsseldorfie. Firma igus wraz ze swym holenderskim partnerem w zakresie rozwoju MTRL produkuje obecnie pierwsze 100 sztuk. Po zatwierdzeniu pojazdu do użytku drogowego firma planuje dostarczyć go do pierwszych około 1200 klientów, którzy zamówili rower w przedsprzedaży. Aby skrócić czas oczekiwania na pozostałe zamówienia, budujemy własną linię produkcyjną nowych rowerów w siedzibie naszej firmy w Kolonii. Zamierzamy wyprodukować 10 tys. rowerów przy zwiększonych mocach produkcyjnych – poinformował Sven Terhardt, szef sprzedaży i marketingu igus:bike. Cena polimerowego roweru wynosi około 1200 euro.

 

Rower igus w 92% z tworzywa sztucznego

Zgoda na produkcję seryjną powinna zostać wydana kilka miesięcy temu. Jednak niektóre optymalizacje igus:bike były czasochłonne i niezbędne z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju. Jedną z nich było zwiększanie udziału plastiku. Nieliczne części, które we wcześniejszych prototypach były wykonane z metalu, takie jak sztyca podsiodłowa czy dźwignia hamulca, w obecnej wersji są wykonane z tworzywa sztucznego.

Inżynierowie zwiększyli również kąt skrętu kierownicy, aby łatwiej było pokonywać zakręty. Inne zmiany obejmują:

  • wolne koło w układzie napędowym, dzięki czemu koła obracają się nawet bez pedałowania,
  • bardziej odporne na zużycie łożyska kulkowe xiros, które pozwalają kołom pracować jeszcze płynniej i bez smarowania,
  • dwunożną podpórkę do bezpiecznego parkowania.

Rower igus:bike, który waży około 17 kg, jest teraz wykonany w 92% z tworzywa sztucznego – powiedział Terhardt. – Od ramy, przez łożyska, aż po układ napędowy – co przez długi czas było uważane za niemożliwe.

 

Wskaźnik recyklingu wynosi już 50% – i rośnie

Firmy igus i MTRL wykorzystują formowanie rotacyjne i wtryskowe do produkcji komponentów rowerowych z granulatu wykonanego z przetworzonych odpadów z tworzyw sztucznych, w tym sieci rybackich. Inżynierom i ekspertom do spraw materiałów udało się zmniejszyć udział pierwotnego polimeru do 50%.

Nadal inwestujemy w badania i rozwój, aby jak najszybciej zwiększyć poziom recyklingu do 75%, a w dłuższej perspektywie nawet do 100% – podkreślił Terhardt. – Dzięki tak wysokiemu odsetkowi recyklingu zbliżamy się do gospodarki o obiegu zamkniętym dla tworzyw sztucznych. Plastik na światowych wysypiskach śmieci staje się zatem coraz cenniejszym zasobem.

Źródło: igus GmbH

 


Na drogi wyjeżdżają właśnie nowe rowery igus (źródło: igus GmbH)

Strona główna Aktualności Wydarzenia Polimerowe rowery igus wyjeżdżają na ulice

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy