Precyzja w ruchu – jak technika liniowa redef iniuje automatyzację ciężkich procesów przemysłowych
W nowoczesnych realiach polskiego przemysłu, gdzie elastyczność, szybkość i bezpieczeństwo mają kluczowe znaczenie, automatyzacja rozwija się błyskawicznie – szczególnie w obszarze transportu ciężkich ładunków. Wraz ze wzrostem możliwości robotów przemysłowych i coraz większymi wymaganiami aplikacji, integratorzy stają przed nowymi wyzwaniami w dziedzinie automatyzacji.
Dla integratorów takich jak Midwest Engineered Systems (MWES), dostarczanie precyzyjnych rozwiązań działających pod ekstremalnym obciążeniem to codzienność. MWES to firma wdrażająca zaawansowane systemy automatyzacji w sektorach od logistyki i lotnictwa po półprzewodniki i branżę medyczną.
Kiedy jeden z producentów przemysłowych potrzebował zautomatyzować precyzyjne przenoszenie masywnych arkuszy metalu, MWES odpowiedziało ambitnym systemem wysokiego udźwigu, opartym na stalowym torze jezdnym RTU firmy Rollon. Efekt: większy zasięg robota, zoptymalizowana precyzja oraz bezpieczniejsza i bardziej wydajna praca.
Wyzwanie wysokiego udźwigu
Zastosowanie było dalekie od standardowego. Kluczowym elementem był robot FANUC® M-2000iA/900L – jeden z największych robotów przemysłowych na rynku, o imponującym udźwigu 900 kg i masie własnej wynoszącej 9600 kg. Projekt wymagał nie tylko podnoszenia i pozycjonowania ciężkich arkuszy, ale też obsługi dużej przestrzeni roboczej bez konieczności przestawiania całego systemu. Rozwiązanie musiało być solidne, o dużym zasięgu, niezawodne i wymagające minimalnej konserwacji przy maksymalnej dostępności.
Aby sprostać tym wymaganiom, MWES sięgnęło po sprawdzonego partnera – firmę Rollon. Zespół zaprojektował stalowy tor jezdny RTUn-2000 o długości 10 metrów, o napędzie przenoszonym za pomocą koła i listwy zębatej, przeznaczony do pracy z dużymi obciążeniami dynamicznymi. Jego stalowa konstrukcja zapewnia wyjątkową sztywność i trwałość, a modułowa budowa umożliwia dostosowanie długości i konfiguracji do konkretnych zadań transportu wielkogabarytowych ładunków.
RTUn została zaprojektowana z myślą o minimalnej konserwacji, co przynosi użytkownikom korzyści w postaci ograniczenia przestojów i niższych kosztów eksploatacji. Dla MWES rozwiązanie Rollon okazało się idealną bazą do zwiększenia zasięgu robota FANUC bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa i precyzji.
Robot Fanuc na jednostce RTU firmy Rollon (fot. MWES)
Zwiększenie możliwości robota 6-osiowego
Jednostki RTU odgrywają kluczową rolę w automatyzacji, zwiększając zasięg pracy robotów przemysłowych, co umożliwia im obsługę wielu stanowisk roboczych z większą elastycznością i wydajnością.
Napędzane pasem lub kołem i listwą zębatą jednostki RTU łatwo integrują się nawet z największymi robotami. Starannie zaprojektowana aluminiowa konstrukcja zapewnia wysoką sztywność i nośność, umożliwiając płynne działanie także w konfiguracjach montażu na ścianie lub podwieszanych. Opcjonalne wersje z osłoniętym pasem mają wyższą odporność na zanieczyszczenia, co przekłada się na większą żywotność. Wersje z listwą zębatą oferują niemal nieograniczony skok dzięki możliwości łączenia segmentów wyposażonych w samocentrujące wkładki.
RTU firmy Rollon dostępne są również w wersji stalowej – idealnej do przemieszczania dużych robotów i ciężkich ładunków, szczególnie w wymagających aplikacjach o dużej wydajności i intensywności produkcji.
Systemy prowadzenia liniowego mogą obejmować: prowadnice rolkowe z łożyskami stożkowymi zapewniające płynny ruch liniowy lub liniowe prowadnice wałeczkowe zapewniające sztywność i wysoką precyzję. Szeroka gama rozwiązań umożliwia łatwą integrację nawet z największymi robotami.
Jednostka RTUn f irmy Rollon ze stalowym korpusem i napędem na listwie zębatej
Więcej niż ruch – strategiczne partnerstwo
Dla firmy Rollon dostarczenie komponentów to dopiero początek. Dzięki inżynierskiemu podejściu, lokalnemu wsparciu aplikacyjnemu i wieloletniej współpracy z integratorami takimi jak MWES, oferowane rozwiązania są zawsze dopasowane do konkretnych potrzeb.
Ten projekt pokazuje, co jest możliwe, gdy ruch liniowy nie jest traktowany jako dodatek, ale jako strategiczny filar automatyzacji przemysłowej. Nasze tory jezdne RTU zostały zaprojektowane z myślą o najbardziej wymagających zastosowaniach – ale to właśnie dzięki partnerstwom, takim jak to z MWES, te systemy naprawdę ożywają. Razem udowodniliśmy, że rozmiar, obciążenie i złożoność nie są przeszkodą dla precyzji i wydajności – powiedział Tomasz Kostek, Country Sales Manager Poland w firmie Rollon.
Połączone kompetencje inżynierskie MWES i Rollon zaowocowały systemem, który przekroczył oczekiwania: zwiększone bezpieczeństwo, lepsza precyzja i wyższa wydajność. Co więcej, ścisła współpraca obu firm odegrała kluczową rolę w stworzeniu rozwiązania idealnie dopasowanego do potrzeb klienta.
W MWES doskonale rozumiemy, jak istotna jest efektywna obsługa materiałów w dzisiejszym szybkim środowisku produkcyjnym – powiedziała Nicole Gabelbauer, marketing manager w MWES. Nasze rozwiązania automatyzacyjne nie tylko zwiększają produktywność, ale także tworzą bezpieczniejsze miejsca pracy, redukując ryzyko związane z ręczną obsługą ciężkich ładunków. Partnerstwo z ekspertami z Rollon daje naszym klientom technologię i wiedzę, które naprawdę optymalizują ich procesy.
Współpracujemy z Rollon od wielu lat – dodał John Simons, inżynier sprzedaży w MWES. Doceniamy ich wiedzę oraz gotowość do podejmowania się rozwiązań, których inni mogliby się obawiać. Mają tę samą przedsiębiorczą, zorientowaną na działanie postawę, z której jesteśmy dumni w MWES. To wspólne podejście pomogło nam zrealizować wiele złożonych projektów i dostarczyć realną wartość klientom.
Stalowy tor jezdny RTU firmy Rollon (fot. Rollon)
Przemysł ciężki gotowy na przyszłość
W miarę jak wymagania wobec automatyzacji rosną, modułowość i niezawodność serii RTU firmy Rollon zapewniają jasną ścieżkę rozwoju. System nie tylko spełnia obecne potrzeby klientów – został zaprojektowany z myślą o skalowalności.
W miarę jak polscy producenci podejmują coraz ambitniejsze cele produkcyjne, presja na systemy automatyzacji – zwłaszcza w zakresie obsługi ciężkich ładunków – będzie rosła. Precyzja, bezpieczeństwo i elastyczność muszą nadążać za zwiększającymi się obciążeniami, prędkością i złożonością.
Dla firm inwestujących w systemy do przenoszenia dużych ładunków – żadne wyzwanie nie jest zbyt duże, jeśli ma się właściwą strategię automatyzacji i odpowiedniego partnera w dziedzinie technologii ruchu.
Żródło: Rollon