ENG FB kontakt

05.12.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia Przyszłość intralogistyki należy do automatyzacji

Przyszłość intralogistyki należy do automatyzacji

10-01-2023

Zwiększona liczba wdrożeń robotów do produkcji podstawowej będzie się łączyć z powstawaniem większych flot autonomicznych robotów mobilnych. To z kolei oznacza konieczność zarządzania współdziałaniem różnych robotów w ramach floty, interoperacyjnością, bardziej zaawansowaną współpracą przez systemy IT, łatwiejszą konserwacją i rozwojem funkcji AI. Tak podsumował kluczowe trendy kształtujące rynek AMR Jesper Sonne Thimsen, dyrektor sprzedaży na Europę Środkową i Wschodnią w MiR, podczas briefingu prasowego.

 

45% wzrostu, a to nie koniec! Robotyzacja z perspektywy rynku

Zgodnie z danymi z raportu IFR rozwiązania robotów mobilnych są już mocno zakorzenione w transporcie i logistyce. Tylko w 2021 r. sprzedano ponad 49,5 tys. jednostek. Jest to znaczący, 45-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Wyniki sprzedaży odzwierciedlają również zapotrzebowanie na zautomatyzowany transport mobilny w produkcji – ponad 80% sprzedanych jednostek stanowiły roboty mobilne do transportu i logistyki wewnętrznej bez ruchu publicznego. W 2021 r. sprzedaż jednostkowa wzrosła o 47% do ponad 40,4 tys. sztuk.

 

Potrzebę automatyzacji transportu materiałów przyspiesza trudna sytuacja na rynku pracy oraz konieczność zapewnienia odpornych na zawirowania produkcji i usług. Ostatnie lata udowodniły, że odpowiedzią na te problemy jest robotyzacja. Roboty Mobile Industrial Robots (MiR) działają 24/7, radząc sobie ze zmiennym środowiskiem pracy i umożliwiając producentom przesunięcie pracowników do prac związanych z kreowaniem łańcucha wartości, a nie tych, które są jedynie kosztem dla firmy – mówi Jesper Sonne Thimsen, dyrektor sprzedaży na Europę Środkową i Wschodnią w Mobile Industrial Robots (MiR) – firmie należącej do grona wiodących producentów autonomicznych robotów mobilnych (AMR).

 

 

Eaton i Forvia – spojrzenie na udane wdrożenia

Rumuński Eaton to globalna firma zajmująca się zarządzaniem energią. W zakładzie w Arad wytwarzane są produkty dla jednostki biznesowej Life Safety. Roboty MiR zostały tam wdrożone w celu optymalizacji procesów intralogistycznych i bezpieczeństwa. Głównym celem było odciążenie pracowników i przesunięcie ich do zadań o wyższej wartości dodanej, takich jak praca w zespołach wielozadaniowych. Roboty MiR pracują w firmie Eaton sześć dni w tygodniu, na dwie zmiany. Każdego dnia transportują ponad 100 palet.

Przed wdrożeniem systemu AMR materiały były transportowane przez pracowników z użyciem ręcznych wózków widłowych. Zajmowało to niepotrzebnie czas, zwłaszcza pomiędzy zmianami, kiedy linie montażowe musiały być przygotowane dla przychodzących pracowników. Obecnie flota robotów MiR składa się z pięciu jednostek i firma planuje wykorzystać nowe MiR250 do pobierania komponentów elektronicznych z kontrolowanego środowiska obszaru SMT.

 

 

W zakładzie Forvia w czeskim Písku pracuje 14 robotów MiR. Połowa z nich to duże jednostki, głównie MiR600, które pracują w obszarze wyrobów gotowych – przynoszą puste palety na linie montażowe i odbierają pełne palety do działu logistyki. Drugim obszarem, w którym działają roboty MiR250, jest dostarczanie komponentów z magazynu na linie montażowe. Roboty pracują w zakładzie 24/7 i są zaangażowane przez wszystkie trzy zmiany.

Roboty MiR zostały wybrane jako najlepiej dopasowane do potrzeb producenta: są rozwiązaniem dostępnym na całym świecie, kompletnym i autonomicznym, korzystają z łączności wi-fi, niezależnego mapowania i dostosowanego oprogramowania flotowego. Ostatnim czynnikiem był poziom serwisu i konserwacji świadczonych przez MiR, który został oceniony bardzo wysoko.

 

 

Użytkownicy dokładnie kalkulowali koszt posiadania, co okazało się istotne, zwłaszcza w obliczu rosnących kosztów energii elektrycznej. Z dumą możemy powiedzieć, że nasze produkty wyróżnia także niskie zużycie energii. Pełny dzień pracy MiR kosztuje zaledwie 2,58 EUR. Wdrażając nasze AMR, klienci otrzymują doskonałą wydajność i niskie rachunki za energię w pakiecie – podsumowuje Jesper Sonne Thimsen.

 

Roboty AMR w przyszłości

Jesper Sonne Thimsen przedstawił kluczowe trendy, które będą kształtować przyszłość robotyki i automatyki. Są one związane ze zmianami demograficznymi (niedoborami siły roboczej), koniecznością optymalizacji kosztów oraz rozwojem technologii.

 

 

Szybki wzrost obecności AMR-ów i innych robotów w przemyśle oraz nowe standardy komunikacji zwiększą zapotrzebowanie na narzędzia do zarządzania flotami składającymi się z jednostek pochodzących od wielu dostawców. Szersze wykorzystanie standardu komunikacji 5G otworzy nowe możliwości szybszej wymiany danych i przyspieszenia czasu reakcji robotów. Trend ten jest wzmacniany przez rozwój AI umożliwiający AMR-om bezpośrednią komunikację i np. odciążenie operatora od zadania priorytetyzacji misji. Również zacieranie się granic pomiędzy klasycznymi zastosowaniami robotów oraz łączenie urządzeń pochodzących od różnych dostawców w jedno rozwiązanie są zauważalne i z czasem będą się nasilać. Widząc, jak nasi klienci korzystają z dostarczanych przez nas rozwiązań, wiemy, że możliwości są nieograniczone – zależą tylko od chęci rozwiązania problemu – zauważył Jesper Sonne Thimsen.

 

 

Źródło: MiR

Strona główna Aktualności Wydarzenia Przyszłość intralogistyki należy do automatyzacji

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy