ENG FB kontakt

21.12.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia Redukcje u producentów części motoryzacyjnych

Redukcje u producentów części motoryzacyjnych

07-03-2024

W ostatnim czasie coraz częściej prasa alarmuje o zapowiedziach masowych zwolnień i planach dalszego ograniczania etatów przez producentów części motoryzacyjnych. Cięcia przeprowadzają m.in. koncern FORVIA, włoskie Marelli oraz niemieccy giganci, tacy jak ZF Friedrichshafen, Continental czy Bosch.

 

Zwolnienia i ich zapowiedzi w sercu europejskiej motoryzacji

Jeszcze w 2019 r. producenci części motoryzacyjnych w Niemczech zatrudniali około 310 tys. osób. Obecnie jest to już „tylko” około 270 tys., a według wykładowcy ekonomii motoryzacji na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Hanowerze do 2030 r. liczba ta może spaść do 200 tys. Widać, że transformacja branży motoryzacyjnej zbiera żniwo, a proces ten będzie postępował. Dodatkowo w związku z trudniejszą sytuacją na Starym Kontynencie, w tym będących w gorszej sytuacji gospodarczej Niemczech, firmy przenoszą projekty i planują inwestycje poza Europą, z całą gamą negatywnych konsekwencji dla miejscowości czy krajów, w których obecnie prowadzą działalność.

Głośnym echem odbija się w Europie sytuacja Ludwigshafen, gdzie ma siedzibę gigant branży chemicznej BASF (współpracujący również z branżą motoryzacyjną). Jego kondycja i plany cięć w Niemczech oraz chęć rozwoju poza Europą wpływają na sytuację finansową miasta i całego rejonu. W listopadzie ubiegłego roku redukcję zatrudnienia zapowiedział niemiecki koncern Continental. Ma ona dotyczyć około 7 tys. etatów. Zwolnienie 3 tys. pracowników ogłosił również Bosch.

 


Fot. Lenny Kuhne/Unsplash

 

Elektromobilność tnie zapotrzebowanie na części i etaty

Stopniowy odwrót od samochodów z silnikami spalinowymi i skupienie się na rozwoju elektromobilności oznacza niższe zapotrzebowanie producentów aut na niektóre części. Warto przypomnieć, że w modelach czysto elektrycznych znajduje się nawet do 30% mniej komponentów. Największe montownie, także te zlokalizowane w Polsce, rezygnują z produkcji niektórych modeli aut lub ich spalinowych wersji.

Przykład? W styczniu 2024 r. spółka FCA Powertrain została postawiona w stan likwidacji. Zwolnienia grupowe objęły całą pozostałą, 468-osobową załogę. Zaczęły się jeszcze w lutym i potrwają do grudnia 2024 r. Warto dodać, że jeszcze przed rokiem spółka zatrudniała w Bielsku-Białej ponad 800 osób. W ostatnich dniach dowiedzieliśmy się o planie zwolnienia 140 pracowników przez zakład Magneti Marelli, również zlokalizowany w Bielsku-Białej. To około jedna trzecia załogi tej fabryki. Powodem jest planowane zakończenie produkcji Fiata 500 i Lancii Ypsilon w pobliskiej fabryce Fiata w Tychach. Widać tutaj efekt domina, choć zmiany i cięcia dotkną z pewnością wielu współpracujących z tymi spółkami firm, a w efekcie przełożą się na cały ekosystem motoryzacyjny.

Przed producentami części dostarczającymi swoje produkty na pierwszy montaż do modeli z silnikiem spalinowym trudniejsze czasy. Zwolnienia, o których mowa w doniesieniach prasowych z ostatnich dni, nie powinny nikogo dziwić. Branża mówi o nich od dawna, wiążąc je z transformacją w kierunku e-mobilności, która odbywa się w motoryzacji. W tym wszystkim nie ma niestety satysfakcjonującego planu wsparcia europejskiej motoryzacji. Możliwe więc będą turbulencje, które mogą wpłynąć na kondycję branży, jej pozycję na świecie, a przez to również na europejską gospodarkę. Oczywiście wysoko wykwalifikowani pracownicy szybko znajdą pracę. Część etatów zostanie przetransferowana do elektromobilności i tam także będą powstawały nowe miejsca pracy, jednak nie jeden do jednego, nie w tym samym czasie i nie zawsze w tym samym miejscu. Patrząc globalnie, zatrudnienie w przemyśle motoryzacyjnym spadnie – mówi Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

 

Zwalnia cała Europa

Zmiany planowane są nie tylko w Niemczech czy w Polsce. Francuski koncern FORVIA – siódmy co do wielkości producent części motoryzacyjnych na świecie, utworzony z połączenia firm Faurecia i HELLA – zapowiedział ostatnio plan restrukturyzacji, w ramach którego w ciągu 5 lat zatrudnienie straci nawet 10 tys. pracowników europejskich fabryk. Koncern ma kilka zakładów w Polsce – w Grójcu, Gorzowie Wielkopolskim, Legnicy, Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach, jednak dotychczas nie podano, czy i w jakim stopniu plany będą dotyczyły polskich lokalizacji. Około tysiąca osób zwolni francuski koncern Valeo, planujący połączenie dywizji ogrzewania i chłodzenia z działem układów napędowych. Ta firma także ma fabryki w Polsce.

 

 

Ogólna sytuacja w branży nie wygląda tak źle?

Jak wskazuje przedstawiciel SDCM, sytuacja w branży nie jest jednolita. W lepszej sytuacji znajdują się producenci części motoryzacyjnych dostarczający swoje produkty na rynek wtórny, czyli tzw. aftermarket.

W przeciwieństwie do producentów części przeznaczonych przede wszystkim na pierwszy montaż (OE), producenci dostarczający większą część produktów na rynek wtórny (IAM) zazwyczaj w sytuacjach kryzysowych mają się lepiej. Obecna transformacja rynku dotyka w głównej mierze producentów samochodów i fabryki producentów części dostarczających na pierwszy montaż. Tymczasem podobnie jak podczas poprzednich zawirowań aftermarket trzyma się mocno i w dużo mniejszym stopniu doświadcza konsekwencji zmian. Warto sobie uzmysłowić, że pomimo dramatycznych tytułów prasowych informujących o zwolnieniach w motoryzacji ogólna sytuacja w branży mimo wszystko jest dobra – dodaje Tomasz Bęben.

 

Źródło: sdcm.pl

Strona główna Aktualności Wydarzenia Redukcje u producentów części motoryzacyjnych

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy