ENG FB kontakt

17.12.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia Roboterapia - interaktywne gry i zabawki pomagają w terapii sensorycznej dzieci

Roboterapia - interaktywne gry i zabawki pomagają w terapii sensorycznej dzieci

31-05-2017

Interaktywne gry i zabawki, matę sensoryczną czy miękkiego robota opracowali studenci Politechniki Łódzkiej i Akademii Sztuk Pięknych w ramach projektu „Roboterapia". Mają one wspomagać terapię sensoryczną. Prototypy tych urządzeń edukacyjno-terapeutycznych mają pomóc w terapii zaburzeń sensorycznych dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością w postaci autyzmu i niepełnosprawności intelektualnej. Takie pomoce testowali już podopieczni Navicula - Centrum w Łodzi.

„To jest projekt, który rozpoczęliśmy ponad dwa lata temu, a w jego ramach chcieliśmy stworzyć urządzania pomocne dla terapeutów zajmujących się dziećmi autystycznymi" - opowiadał PAP prof. Grzegorz Granosik z Instytutu Automatyki Politechniki Łódzkiej (PŁ).

Interdyscyplinarne grupy studentów kierunków: Automatyka i Robotyka PŁ oraz Wzornictwo Przemysłowe ASP miały za zadanie rozpoznać problem i stworzyć gotowe urządzenia interaktywne. W ramach "Roboterapii", finansowanej przez Fundację na Rzecz Nauki Polskiej, powstało w sumie dziewięć urządzeń edukacyjnych o różnych formach, które mają wspomagać terapię sensoryczną, a także aplikacje umożliwiające graficzne programowanie tych urządzeń. W ten sposób powstały takie urządzenia jak: SensorBox, Smart Sleeve, Blocks, mata sensoryczna, miękki robot Panda, poduszka interaktywna, Hextep, czy gra interaktywna EXEO czy T-Light.

„Są to przede wszystkim urządzenia programowalne, które pozwalają na to, aby terapeuci mogli zmieniać sposób ich działania, aby dostosować je do terapii konkretnego dziecka lub uwzględnić postępy w tej terapii. Mogą one oddziaływać różnymi bodźcami, o różnym natężeniu, zgodnie z planem terapeutycznym - to może być dźwięk, światło, temperatura, wibracje czy ruch” - wyjaśnił prof. Granosik.

Terapeuta Paweł Kaniewski z Navicula - Centrum podkreśla, że ich podopieczni mają wiele zaburzeń sensorycznych, komunikacyjnych, a także zaburzeń i deficytów w sferze poznawczej i społecznej. „Generalnie te wszystkie urządzenia mają pomagać w rozwoju naszych dzieci i niwelowaniu tych zaburzeń” - dodał Kaniewski.

Mata sensoryczna to mata do zabawy, którą można dowolnie układać na podłodze, a dziecko może się na niej położyć lub się nią przykryć. Mata ewoluowała w trakcie rozwoju projektu w bardziej skomplikowane urządzenie, do którego dołożono dodatkowe bodźce w postaci m.in. oświetlenia.

W grze interaktywnej dziecko ma wybrać prawidłową odpowiedź z serii kart, a terapeuta może podpowiadać odpowiedzi np. w postaci podświetlenia wybranej karty. Docelowo może ona zostać zmodyfikowana tak, aby np. nagradzać prawidłowe odpowiedzi. „Gra edukacyjna stymuluje procesy poznawcze u dzieci, pełni funkcję edukacyjną a także kształtuje umiejętność współpracy dziecka z terapeutą. Dzięki niej możemy sprawdzać funkcje poznawcze naszych podopiecznych" - dodał terapeuta.

Innym urządzeniem testowanym przez dzieci i terapeutów była kostka SensorBox. Reaguje ona reaguje zarówno na zmianę orientacji jak i bardziej agresywne poruszanie, wyświetlając na ekranie diodowym odpowiednie ikonki. Dodatkowo może poruszać się na niewielkich nóżkach i drgać. Robot Panda ma zaś oduczyć dziecko negatywnych zachowań w postaci np. agresywnego potrząsania obiektami albo ściskania, ale może być także elementem zabawy w chowanego. Panda może wydawać dźwięki, emitować komunikaty i efekty świetlne.

Prof. Granosik przyznaje, że w czasie projektowania urządzeń terapeuci zgłosili potrzebę samodzielnego tworzenia sekwencji akcji, tworzenia akcji warunkowych oraz łączenia funkcjonalności różnych urządzeń. W tym celu został stworzony specjalny język programowania, oparty na graficznym środowisku programowania. Pozwala ono na wymianę plików multimedialnych pomiędzy urządzeniami do dalszego ich wykorzystania w programie, np. odtworzenie melodii lub wyświetlenie obrazu, bądź animacji. Cała funkcjonalność może być zmieniana za pomocą komputerów PC, Mac lub tabletów. W celu sprawnego rozwijania środowiska o kolejne funkcje wykorzystano powszechne w robotyce rozwiązanie Robot Operating System. Elastyczność tego rozwiązania pozwala na podłączenie dowolnego urządzenia lub modułu programowego, które można zintegrować z ROS, a środowisko programowania pozwala na tworzenie programów dla różnego typu robotów, bez potrzeby wcześniejszego treningu. „Aktualnie rozszerzamy funkcjonalność poprzez połączenie w jednolity sposób wszystkich urządzeń z komputerem centralnym i w ten sposób możemy tworzyć także scenariusze współpracy tych wszystkich urządzeń” - podkreślił prof. Granosik.

Kaniewski przyznaje, że obecnie w terapii z dziećmi coraz częściej stosowane są interaktywne pomoce czy zabawki. „To jest przydatne ze względu na zaburzenia w sferze społecznej i komunikacyjnej naszych podopiecznych. Dzięki takim interaktywnym pomocom i zabawkom dzieci uczą się wchodzenia w relacje, uczą się prawidłowych zachowań i reakcji w kontakcie z otoczeniem” - dodał terapeuta.

Twórcy projektów podkreślają, że pomoce terapeutyczne i całe środowisko ich programowania oparte jest na faktycznych potrzebach terapeutów i jest zorientowane na relację terapeuta - dziecko. Istotnym celem projektu jest także zbadanie, jak środowisko zrobotyzowane mogłoby zmniejszyć wypalenie zawodowe terapeutów. „Po wspólnych konsultacjach mamy możliwość stworzenia takiego wspólnego projektu, wydaje mi się, że ważnego i potrzebnego dla naszych dzieci” - ocenił Paweł Kaniewski.

Źródło: PAP

 

 

Strona główna Aktualności Wydarzenia Roboterapia - interaktywne gry i zabawki pomagają w terapii sensorycznej dzieci

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy