ENG FB kontakt

06.12.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia Stworzony dla rajdowców

Stworzony dla rajdowców

12-02-2019

Materiał, który nie zawodzi na torze – tak można nazwać filament CF-PA-12, czyli kompozyt wzmacniany włóknami węglowymi, który znalazł zastosowanie w druku 3D. Z tego materiału firma OMNI3D wydrukowała kolektor dolotowy dla bolidu wyścigowego, którego cechy przetestowano na torze wyścigowym podczas zawodów formuły.

Kolektor dolotowy dla bolidu wyścigowego PMT-02 powstał w drukarce Factory 2.0 z filamentu CF-PA-12 domieszkowanego włóknami węglowymi. Ten materiał to kompozyt o osnowie z poliamidu 12 (PA 12), wzmacniany włóknami węglowymi. Cechuje go wyjątkowa trwałość, wysoka sztywność i wytrzymałość na zrywanie. Szczególnie ta ostatnia cecha jest warta uwagi, ponieważ włókno węglowe posiada wytrzymałość ponad 2,5 razy większą niż popularny już ABS-42. Można nim zastąpić niektóre elementy produkowane dotychczas z metalu. Materiał ten dobrze sprawdza się w inżynierii części, w produkcji elementów końcowych, funkcjonalnych prototypów. Może być wykorzystywany w produkcji części do samochodów, dronów, elementów o wysokiej trwałości przy jednoczesnej niskiej wadze.

Przykładem zastosowania filamentu CF-PA-12 jest wspomniany wcześniej kolektor dolotowy oraz tunel do chłodnicy wykorzystany w bolidzie PMT-12 zespołu Studenckiego Koła Naukowego Politechniki Rzeszowskiej „Racing Team”. Po fazie prototypowania i testów bolid z elementami wydrukowanymi przez Factory 2.0 zadebiutował podczas międzynarodowych zawodów Formuły Student 2018. Pierwsze sukcesy załoga odniosła podczas lipcowych wyścigów w Hiszpanii (Formula Student Andora 2018). Zespół zajął II miejsce w klasyfikacji spalinowej oraz zdobył nagrodę specjalną.

 

Kolektor dolotowy wydrukowany z filamentu CF-PA-12

Kolektor dolotowy wydrukowany z filamentu CF-PA-12

 

Bolid PMT-12 podczas zawodów Formuła Student 2018.
Bolid PMT-12 podczas zawodów Formuła Student 2018.

 

Bolid PMT-12 to jednak nie jedyne zastosowanie filamentu CF-PA-12. Na listopadowych targach Formnext we Frankfurcie ważącą 180 kg drukarkę Factory 2.0 podwieszono na lekkim haku wydrukowanym z tego samego filamentu.

 

Drukarka Factory 2.0 na Targach Formnext
Drukarka Factory 2.0 na Targach Formnext

 

Zespół OMNI3D prowadzi także prace badawczo-rozwojowe nad materiałami dla lotnictwa cywilnego, którymi zainteresowane jest europejski potentat - Grupa Airbus – oraz dla branży wojskowej. Te materiały muszą spełniać wysokie kryteria wytrzymałościowe i ekranujące. Równolegle prowadzone są prace nad pionierskim robotem drukującym w technologii 3D FFF, który będzie wykorzystywał innowacyjne materiały oparte m.in. na nanoceramice i materiałach kompozytowych o niespotykanej w technologii FFF wytrzymałości na zrywanie.

 

Źródło: OMNI3D

Strona główna Aktualności Wydarzenia Stworzony dla rajdowców

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy