ENG FB kontakt

05.12.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia Transformacja polskiego przemysłu – wyniki badania „Smart Industry Polska 2020”

Transformacja polskiego przemysłu – wyniki badania „Smart Industry Polska 2020”

08-01-2021

Cyfryzacja jest coraz ważniejsza dla polskich przedsiębiorców i rośnie wśród nich świadomość płynących z niej korzyści. W porównaniu z 2018 r. odnotowano wzrost wdrożeń koncepcji Industry 4.0 (w 2018 r. wprowadzało je 4,5% firm, a w 2020 – 7,2%) oraz dwukrotny wzrost liczby planów dotyczących ich wdrażania. Ponadto jedna trzecia menedżerów – przedstawicieli C-level – uważa, że stosowanie rozwiązań cyfrowych wpłynie na sukces ich firmy w przyszłości.

 

We wrześniu br. firma Siemens we współpracy z Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii zakończyła piątą edycję badania „Smart Industry Polska”. Zostało ono przeprowadzone przez agencję badawczą Kantar Polska na grupie małych oraz średnich firm.

 

Cyfryzacja jako element strategii firm

W porównaniu z wynikami poprzedniej edycji badania odnotowano wyraźny wzrost odsetka ankietowanych deklarujących, że technologie zgodne z koncepcją Industry 4.0 stanowią element strategii ich firmy – odnosi się to zwłaszcza do planów ich wdrażania (ponad dwukrotny wzrost z 11% do 25,5%). Decyzja o cyfryzacji powoduje zmiany, m.in. w wymaganiach odnośnie do kompetencji pracowników. W efekcie zdefiniowania na nowo priorytetów i nastawienia strategicznego na informatyzację i automatyzację procesów produkcyjnych przedsiębiorstwa zaczynają zwracać uwagę na kompetencje cyfrowe pracowników.

 

– Szczególnie cieszy nas większa świadomość rynku w zakresie korzyści, jakie daje digitalizacja. Przedsiębiorstwa coraz częściej wpisują cyfryzację do swojej strategii biznesowej. Siemens od samego początku wspiera przedsiębiorców w rozwoju, zapewniając know-how, dostęp do szkoleń i wiedzy konsultantów. Bardzo dobrze rozumiemy także specyfikę działania i potrzeby MŚP z branży przemysłowej i aktywnie angażujemy się w transformację cyfrową tego sektora gospodarki – mówi Dominika Bettman, CEO Siemens Polska.

 

Transformacja cyfrowa została przeprowadzona w umiarkowanie dużym odsetku przedsiębiorstw produkcyjnych z sektora MŚP. Według deklaracji ankietowanych najczęściej wdrażanymi technologiami cyfrowymi, zgodnymi z koncepcją Industry 4.0, były: analityka danych i optymalizacja produkcji (59,5%), predictive maintenance (31,4%), robotyzacja linii produkcyjnych (28,8%), oprogramowanie obniżające koszty prototypowania produktów i wprowadzania nowych (25,5%), Internet rzeczy (19%) oraz druk 3D (18,3%).

 

 

Cyfryzacja jako inwestycja w przyszłość

Wdrażanie rozwiązań cyfrowych stosunkowo rzadko jest postrzegane jako element decydujący o bieżącym wzroście konkurencyjności firmy. Wśród tego rodzaju rozwiązań najczęściej wymieniane było: wdrażanie cyfrowych rozwiązań technicznych – 17%, rozwiązania cyber-fizyczne – 13% oraz cyfryzacja w zarządzaniu firmą – 12%. Respondenci spodziewają się jednak, że dzięki cyfryzacji poprawi się efektywność ich organizacji w przyszłości. Aż 30% z nich uznało wdrażanie cyfrowych rozwiązań technicznych za element, który uda się przekuć w sukces firmy w perspektywie najbliższych trzech lat. Inne czynniki, które mają wpłynąć na zwiększenie możliwości ankietowanych przedsiębiorstw w najbliższych latach, to: rozwiązania cyber-fizyczne – 24% oraz cyfryzacja w zarządzaniu firmą – 31%.

 

– Proces inwestycji w zaawansowane technologie w nowej rzeczywistości będzie wymagać pogłębionej analizy potrzeb, która wyeliminuje ryzyko inwestycyjne. Wyniki raportu wyraźnie wskazują na potrzebę rozwoju profesjonalnych usług informacyjnych, demonstracyjnych, szkoleniowych i doradczych dla firm na równi z instrumentami finansowymi, takimi jak ulga na B+R, która uwolniła apetyt polskich firm na innowacje – mówi dr Beata Lubos, dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii.

 

Digitalizacja jest zazwyczaj wprowadzana w obszarach, w których dość łatwo jest ją zrealizować. W zakresie komunikacji i współpracy z klientami lub dostawcami transformacja cyfrowa jest realizowana obecnie aż w 60% firm, natomiast w zakresie uruchamiania cyfrowych kanałów dystrybucji czy cyfrowego wsparcia sprzedaży wdrożyło ją jedynie 25% firm. W 70% firm, w których wdrożono w ostatnim czasie cyfryzację sposobu pracy, ankietowani byli zdania, że jej bezpośrednią przyczyną była pandemia koronawirusa.

 

 

Kompetencje cyfrowe polskich przedsiębiorców

Badanie miało także na celu sprawdzenie, w jakich obszarach przedsiębiorcy czują się kompetentni. Okazuje się, że osoby zarządzające w polskich firmach MŚP uważają się za bardziej kompetentne w dziedzinie zarządzaniem ludźmi niż w zakresie cyfryzacji. Nieco mniej kompetentni niż w zarządzaniu ludźmi czują się w zarządzaniu produktem i produkcją.

Swoje umiejętności cyfrowe przedsiębiorcy najwyżej oceniają w obszarze analityki danych i optymalizacji produkcji (55% ankietowanych uznało je za w pełni wystarczające). Własna ocena pozostałych kompetencji cyfrowych przez polskich przedsiębiorców wypada już znacznie słabiej, np. w dziedzinie sztucznej inteligencji (15%), cyfrowych bliźniaków i digitalizacji produkcji (15%) czy Big Data (22%). Niepokoi fakt, że ponad 45% ankietowanych nie zdobywa wiedzy na temat cyfryzacji.

 

– Zarządzający polskimi przedsiębiorstwami wśród posiadanych kompetencji cyfrowych najwyżej oceniają własną wiedzę w obszarze analityki danych i optymalizacji produkcji, co może sugerować, że najważniejsze jest dla nich bieżące zwiększanie efektywności biznesowej. Na zwrot z inwestycji w cyfryzację należy jednak patrzeć w dłuższej perspektywie. Biorąc pod uwagę dłuższy horyzont, zmiany te wpłyną na wzrost jakości produkcji, obniżenie kosztów, większe możliwości wytwórcze zarówno w kontekście asortymentu, jak i wolumenu produkcji, i w efekcie znacząco przyczynią się do poprawy konkurencyjności polskiego biznesu – mówi Dominika Bettman.

 

 

Kto stoi za transformacją w polskim przemyśle?

Zdecydowana większość (80,6%) przedstawicieli C-level ma wyższe wykształcenie, to znaczy są oni absolwentami studiów pierwszego lub drugiego stopnia. Wśród przedstawicieli kadry zarządzającej zbliżony odsetek badanych to absolwenci kierunków związanych z finansami i ekonomią (37,3%) oraz technicznych i w ogóle ścisłych (36,6%). Mniej niż 5% ankietowanych ma dyplom studiów typu MBA. Przedstawiciele kadry zarządzającej są w większości przeświadczeni o posiadaniu dobrze wykształconych kompetencji miękkich, takich jak umiejętności przywódcze (82%), zarządzanie danymi i informacjami (82%), zarządzanie personelem i zespołem produkcyjnym (79%) czy umiejętności negocjacyjne (73%).

Internet pozostaje najpopularniejszym źródłem informacji na temat transformacji cyfrowej w firmach. Znacznie niższy odsetek wskazań uzyskały specjalistyczne źródła, takie jak prasa fachowa, szkolenia czy publikacje naukowe. Trzeba przy tym odnotować, że ponad 45% przedstawicieli kadry zarządzającej nie korzysta z żadnych źródeł informacji do zdobywania wiedzy na temat digitalizacji w przedsiębiorstwach.

Większość ankietowanych przedstawicieli C-level deklaruje, że zasięg działalności ich firm wykracza poza granice Polski (67%). Jedynie 14% respondentów zarządza firmami o lokalnym charakterze, a 18% prowadzi biznes o charakterze ogólnopolskim.

 

 

Źródło: Siemens, www.siemens.pl

Strona główna Aktualności Wydarzenia Transformacja polskiego przemysłu – wyniki badania „Smart Industry Polska 2020”

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy