ENG FB kontakt

18.12.2025

Strona główna Marzec 2018 Wpływ kąta załamania osi wału, prędkości obrotowej oraz niewyważenia dynamicznego na drgania poprzeczne przegubu homokinetycznego *

Wpływ kąta załamania osi wału, prędkości obrotowej oraz niewyważenia dynamicznego na drgania poprzeczne przegubu homokinetycznego *

Influence of the angle of collapse of the shaft axle, rotational speed and dynamic imbalance on transverse shifts of the homokinetic joint

Tomasz Królikowski, Remigiusz Knitter   |   05-03-2018

Mechanik nr 03/2018 - Różne

STRESZCZENIE: Przedstawiono zagadnienia związane z dynamiką pracy wałów przegubowych z przegubem homokinetycznym. Główny nacisk położono na ocenę wpływu przegubu w wale poddawanym obciążeniom dynamicznym na drgania poprzeczne centralnej podpory wału.

SŁOWA KLUCZOWE: wały napędowe, przegub homokinetyczny, dynamika maszyn, niewyważenie

ABSTRACT: The article discusses analyze issues of drive shafts incorporating constant velocity joints dynamics. It focuses mainly on an impact of a joint on a shaft center support lateral vibrations caused by dynamic loads.

KEYWORDS: drive shafts, CV joint, machine dynamics, unbalance

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

  • Adams M.L. “Rotating Machinery Vibration. From Analysis to Troubleshooting. 2nd ed. Boca Raton: CRC Press, 2010. ISBN 978-1-4398-0717-0.
  • Bently Nevada TK Velocity Transducer User Guide”. Minden: Bently Nevada, 1991.
  • Bently Nevada TK83 Handheld Balance Master 2 User Guide”. Minden: Bently Nevada, 1991.
  • Bently Nevada TK84 Temporary Transducer Interface User Guide”. Minden: Bently Nevada, 1992.
  • Dziurdź J. „Diagnozowanie układów napędowych pojazdów oparte na analizie zjawisk nieliniowych”. Przegląd Mechaniczny. 11 (2014): s. 26–29.
  • Genuit K. “Vehicle interior noise – combination of sound, vibration and interactivity”. Sound and Vibration. December 2009: s. 8–12.
  • Glowinski S., Krzyzynski T., Pecolt S. et al. “Design of motion trajectory of an arm exoskeleton”. Archive of Applied Mechanics. 85, 1 (2015): s. 75–87.
  • Hatch M.R. “Vibration Simulation Using Matlab and ANSYS”. 1st ed. Boca Raton: Chapman & Hall/CRC, 2001. ISBN 1-58488-205-0.
  • Heisler H. “Advanced Vehicle Technology”. 2nd ed. Oxford: Butterworth Heinemann, 2002. ISBN 0-7506-5131-8.
  • International Standard ISO 1925. Mechanical vibration – Balancing – Vocabulary. 4th ed. 2001-04-01.
  • International Standard ISO 1940-1. Mechanical vibration – Balance quality requirements for rotors in constant (rigid) state – Part 1: Specification and verification of balance tolerances. Second edition 2003-08-15.
  • Komorska I. “A vibroacoustic diagnostic system as an element of improving road transport safety”. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics (JOSE). 19, 3 (2013): s. 371–385.
  • Komorska I. „Detekcja uszkodzeń mechanicznych zespołu napędowego pojazdu na podstawie modelu sygnału drgań”. Przegląd Mechaniczny. 11 (2014): s. 21–25.
  • Kucharski T. „System pomiaru drgań mechanicznych”. Wyd. 1. Warszawa: WNT, 2002. ISBN 83-204-2739-4.
  • Łączkowski R. „Wyważanie elementów wirujących”. Wyd. 1. Warszawa: WNT, 1979. ISBN 83-204-0068-6.
  • Lee H.W., Park S.H., Park M.W., Park N.G. “Vibrational characteristics of automotive transmission”. International Journal of Automotive Technology. 10, 4 (2009): s. 459–467.
  • Maciejewski I., Glowinski S., Krzyzynski T. “Active control of a seat suspension with the system adaptation to varying load mass”. Mechatronics. 24, 8 (2014): s. 1242–1253.
  • Maciejewski I., Krzyzynski T., Meyer L. “Control system synthesis of seat suspensions used for protection of working machine operators”. Vehicle System Dynamics. 52, 11 (2014): s. 1355–1371.
  • Micknass W., Popiol R., Sprenger A. „Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe”. Wyd. 2. Warszawa: WKŁ, 2009. ISBN 978-83-206-1575-3.
  • Parszewski Z. „Drgania i dynamika maszyn”. Wyd. 1. Warszawa: WNT, 1982. ISBN 83-204-0341-3.

DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2018.3.43

 

* Artykuł recenzowany

Pobierz plik / download

PL: Tomasz Królikowski, Remigiusz Knitter: Wpływ kąta załamania osi wału, prędkości obrotowej oraz niewyważenia dynamicznego na drgania poprzeczne przegubu homokinetycznego (PDF, ~1,9 MB)

ENG: Tomasz Królikowski, Remigiusz Knitter: Influence of the angle of collapse of the shaft axle, rotational speed and dynamic imbalance on transverse shifts of the homokinetic joint (PDF, ~0,8 MB)

Strona główna Marzec 2018 Wpływ kąta załamania osi wału, prędkości obrotowej oraz niewyważenia dynamicznego na drgania poprzeczne przegubu homokinetycznego *

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy