ENG FB kontakt

08.05.2024

Strona główna Aktualności Wydarzenia Branża motoryzacyjna w obliczu poważnego kryzysu

Branża motoryzacyjna w obliczu poważnego kryzysu

10-11-2020

Według prognoz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów w 2020 r. sprzedaż samochodów osobowych skurczy się o jedną czwartą. W raporcie przygotowanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wskazano, że jeżeli sytuacja niepewności będzie się przedłużać, to świat motoryzacji czekają bankructwa i poważny kryzys.

 

– Europejski przemysł samochodowy spodziewa się w tym roku 25-procentowego spadku sprzedaży. Oznacza to, że nabywców znajdzie około 9,6 mln aut, o ponad 3 mln mniej niż w 2019 r. – powiedział Jakub Faryś, prezes PZPM, cytowany w raporcie „Branża motoryzacyjna. Raport. 2020/2021”. – Podczas wymuszonego przez pandemię zamrożenia gospodarki od połowy marca do maja europejski rynek skurczył się o 41,5%. To największy spadek zanotowany w historii tego sektora. Chociaż ograniczenia zostały zniesione, sprzedaż pozostaje na poziomie najniższym od 2013 r. – zaznaczył.

 

Spadają wyniki finansowe, maleją marże, wiele firm stoi w obliczu strat, a to wszystko nakłada się na ważny dla branży moment przechodzenia na nowe technologie alternatywnych napędów.

 

Produkcja samochodów w Polsce

Z raportu wynika, że w 2018 i 2019 r. spadła produkcja samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Według danych dostarczonych przez producentów ze wszystkich fabryk wyjechało 621,8 tys. takich aut.

Największą fabryką w Polsce jest Volkswagen Poznań, którego udział w krajowej produkcji samochodów osobowych i lekkich dostawczych sięgnął 43% (minimalny wzrost wobec poprzedniego roku). Dwa zakłady należące do spółki Volkswagen Poznań wyprodukowały 266,1 tys. aut osobowych i lekkich dostawczych. Oznacza to wynik o 0,26% niższy niż rok wcześniej.

Zakład Fiat Chrysler Automobiles Poland w Tychach wyprodukował o 1,4% więcej aut niż w 2018 r. Spadek produkcji – drugi rok z rzędu – zanotował gliwicki zakład Opel Manufacturing Poland. Z taśmy zakładu zjechało o 13,1% samochodów mniej niż rok wcześniej.

 

 

Koronawirus a produkcja samochodów

W 2020 r. fabryki w Polsce ponownie zanotują spadki. Tylko w pierwszym kwartale wyprodukowano o 13,2% samochodów mniej niż w podobnym okresie w 2019 r. W drugim kwartale, gdy z powodu pandemii COVID-19 gospodarka została zamrożona, wyniki były jeszcze gorsze. Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że produkcja sprzedana producentów motoryzacyjnych w Polsce spadła w kwietniu aż o 78,9% rok do roku – najwięcej ze wszystkich działów przemysłu.

W Barometrze KPMG i PZPM badającym nastroje w branży motoryzacyjnej kadra kierownicza polskich zakładów przyznała, że firmy odnotowały spadek sprzedaży w efekcie pandemii COVID-19. Aż 88% spotkało się z zakłóceniami łańcucha dostaw, natomiast 35% z nich zamknęło przynajmniej część działalności.

 

Powrót do sytuacji sprzed pandemii

Według 59% ankietowanych powrót do sytuacji sprzed pandemii zajmie co najmniej dwa lata. Z kolei 6% wątpi, by to kiedykolwiek miało nastąpić. Powodem tego pesymizmu są fundamentalne zmiany na rynku. Komisja Europejska przedstawiła 4 marca wniosek legislacyjny – European Climate Law – zawierający prawne zobowiązania, zgodnie z którymi UE stanie się neutralna dla klimatu do 2050 r.

 

Ten dokument bezpośrednio dotyka przemysłu samochodowego. KE wskazuje, że transport odpowiada za jedną czwartą europejskich emisji dwutlenku węgla – można przeczytać w raporcie „Branża motoryzacyjna.Raport. 2020/2021”.

 

W Europie motoryzacja zatrudnia pośrednio 13,8 mln osób. Tu powstaje co czwarty wyprodukowany na świecie samochód. Branża motoryzacyjna pokrywa 20% wydatków na badania i rozwój.

 

Podczas zamrożenia gospodarki wielu zatrudnionych otrzymało zredukowane wypłaty, firmy cierpią na zmniejszone przychody. Jeżeli sytuacja niepewności będzie się przedłużać, świat motoryzacji czekają bankructwa i poważny kryzys – dodano.

 

Pełna wersja raportu dostępna na: www.pzpm.org.pl

Strona główna Aktualności Wydarzenia Branża motoryzacyjna w obliczu poważnego kryzysu

Zamów NEWSLETTER

Kalendarium wydarzeń

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd

Nasze propozycje

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.
Stanisław Adamczak

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych" to kompendium poświęcone tematyce pomiarów i analizy...

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych
Jacek Banasiak, Katarzyna Szymańska-Dębowska

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Układy dynamiczne" to podręcznik związany z analizą układów dynamicznych, którą można zastosować w różnych...

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka
Joel L. Schiff (Tłum.: W. Sikorski)

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Matematyczny wszechświat" to wciągająca opowieść, która odkrywa przed czytelnikami prawa matematyczne...

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach
Tomasz Trzepieciński

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach przedstawiono specyfikę zjawiska tarcia...

Nasi partnerzy