ENG FB kontakt

26.02.2021

Strona główna Aktualności Wydarzenia Branża motoryzacyjna w obliczu poważnego kryzysu

Branża motoryzacyjna w obliczu poważnego kryzysu

10-11-2020

Według prognoz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów w 2020 r. sprzedaż samochodów osobowych skurczy się o jedną czwartą. W raporcie przygotowanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wskazano, że jeżeli sytuacja niepewności będzie się przedłużać, to świat motoryzacji czekają bankructwa i poważny kryzys.

 

– Europejski przemysł samochodowy spodziewa się w tym roku 25-procentowego spadku sprzedaży. Oznacza to, że nabywców znajdzie około 9,6 mln aut, o ponad 3 mln mniej niż w 2019 r. – powiedział Jakub Faryś, prezes PZPM, cytowany w raporcie „Branża motoryzacyjna. Raport. 2020/2021”. – Podczas wymuszonego przez pandemię zamrożenia gospodarki od połowy marca do maja europejski rynek skurczył się o 41,5%. To największy spadek zanotowany w historii tego sektora. Chociaż ograniczenia zostały zniesione, sprzedaż pozostaje na poziomie najniższym od 2013 r. – zaznaczył.

 

Spadają wyniki finansowe, maleją marże, wiele firm stoi w obliczu strat, a to wszystko nakłada się na ważny dla branży moment przechodzenia na nowe technologie alternatywnych napędów.

 

Produkcja samochodów w Polsce

Z raportu wynika, że w 2018 i 2019 r. spadła produkcja samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Według danych dostarczonych przez producentów ze wszystkich fabryk wyjechało 621,8 tys. takich aut.

Największą fabryką w Polsce jest Volkswagen Poznań, którego udział w krajowej produkcji samochodów osobowych i lekkich dostawczych sięgnął 43% (minimalny wzrost wobec poprzedniego roku). Dwa zakłady należące do spółki Volkswagen Poznań wyprodukowały 266,1 tys. aut osobowych i lekkich dostawczych. Oznacza to wynik o 0,26% niższy niż rok wcześniej.

Zakład Fiat Chrysler Automobiles Poland w Tychach wyprodukował o 1,4% więcej aut niż w 2018 r. Spadek produkcji – drugi rok z rzędu – zanotował gliwicki zakład Opel Manufacturing Poland. Z taśmy zakładu zjechało o 13,1% samochodów mniej niż rok wcześniej.

 

 

Koronawirus a produkcja samochodów

W 2020 r. fabryki w Polsce ponownie zanotują spadki. Tylko w pierwszym kwartale wyprodukowano o 13,2% samochodów mniej niż w podobnym okresie w 2019 r. W drugim kwartale, gdy z powodu pandemii COVID-19 gospodarka została zamrożona, wyniki były jeszcze gorsze. Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że produkcja sprzedana producentów motoryzacyjnych w Polsce spadła w kwietniu aż o 78,9% rok do roku – najwięcej ze wszystkich działów przemysłu.

W Barometrze KPMG i PZPM badającym nastroje w branży motoryzacyjnej kadra kierownicza polskich zakładów przyznała, że firmy odnotowały spadek sprzedaży w efekcie pandemii COVID-19. Aż 88% spotkało się z zakłóceniami łańcucha dostaw, natomiast 35% z nich zamknęło przynajmniej część działalności.

 

Powrót do sytuacji sprzed pandemii

Według 59% ankietowanych powrót do sytuacji sprzed pandemii zajmie co najmniej dwa lata. Z kolei 6% wątpi, by to kiedykolwiek miało nastąpić. Powodem tego pesymizmu są fundamentalne zmiany na rynku. Komisja Europejska przedstawiła 4 marca wniosek legislacyjny – European Climate Law – zawierający prawne zobowiązania, zgodnie z którymi UE stanie się neutralna dla klimatu do 2050 r.

 

Ten dokument bezpośrednio dotyka przemysłu samochodowego. KE wskazuje, że transport odpowiada za jedną czwartą europejskich emisji dwutlenku węgla – można przeczytać w raporcie „Branża motoryzacyjna.Raport. 2020/2021”.

 

W Europie motoryzacja zatrudnia pośrednio 13,8 mln osób. Tu powstaje co czwarty wyprodukowany na świecie samochód. Branża motoryzacyjna pokrywa 20% wydatków na badania i rozwój.

 

Podczas zamrożenia gospodarki wielu zatrudnionych otrzymało zredukowane wypłaty, firmy cierpią na zmniejszone przychody. Jeżeli sytuacja niepewności będzie się przedłużać, świat motoryzacji czekają bankructwa i poważny kryzys – dodano.

 

Pełna wersja raportu dostępna na: www.pzpm.org.pl

Strona główna Aktualności Wydarzenia Branża motoryzacyjna w obliczu poważnego kryzysu

Kalendarium wydarzeń

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd

Nasze propozycje

Sieci neuronowe do przetwarzania informacji
Stanisław Osowski

Sieci neuronowe do przetwarzania informacji

Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej

Książka stanowi oryginalne ujęcie najnowszych osiągnięć w dziedzinie sztucznych sieci neuronowych oraz ich...

Utrzymanie ruchu w przemyśle. Informatyka i cyberbezpieczeństwo. Diagnostyka przemysłowa. Praktyka
Sławomir Szymaniec, Marek Kacperak

Utrzymanie ruchu w przemyśle. Informatyka i cyberbezpieczeństwo. Diagnostyka przemysłowa. Praktyka

Wydawnictwo Naukowe PWN

W wielu zakładach, zwłaszcza w takich o ruchu ciągłym – z jakimi mamy do czynienia w przemyśle, energetyce,...

Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego
Włodzimierz Choromański, Iwona Grabarek, Maciej Kozłowski:

Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego

Wydawnictwo Naukowe PWN

W publikacji znajdują się charakterystyki pojazdów autonomicznych o różnym poziomie autonomizacji – L3-L5,...

Wybrane zagadnienia z zakresu prawa. Podręcznik akademicki dla studentów studiów technicznych
Krzysztof Zymonik

Wybrane zagadnienia z zakresu prawa. Podręcznik akademicki dla studentów studiów technicznych

Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej

W książce zawarto podstawową wiedzę z zakresu prawa cywilnego, prawa handlowego i prawa pracy, potrzebną...

Nasi partnerzy