ENG FB kontakt

24.06.2018

Strona główna Aktualności Wydarzenia Hossa w branży lotniczej

Hossa w branży lotniczej

07-03-2018

Ponad 350 gości z całej Europy odwiedziło Międzynarodowe Forum Aerospace i Forum Die & Mould pod koniec stycznia 2018 r. Areną wydarzeń było centrum technologiczne Makino w niemieckim Kirchheim unter Teck – japońska firma była jednocześnie organizatorem obu forów. Przedstawiciele branży narzędziowej i lotniczej dyskutowali o innowacjach i trendach produkcyjnych. Klienci zaprezentowali liczne studia przypadków. Dotyczyły one wyzwań, z którymi zmierzyli się wspólnie z Makino. Podkreślano zalety wypracowanych rozwiązań w porównaniu z konwencjonalnymi technologiami.

Jesteśmy producentem form wtryskowych, dlatego na co dzień korzystamy z różnego rodzaju obrabiarek do grafitu czy stali. Dzięki takim spotkaniom możemy poznać najnowsze technologie, a także ofertę firmy Makino. Zobaczyliśmy parę ciekawych rozwiązań, o których wcześniej nie wiedzieliśmy. Niektóre z nich zmieniły nasze postrzeganie maszyn oferowanych przez Makino – powiedział Eligiusz Grzelak z firmy Abiplast, który wziął udział w Forum Die & Mould.

 

 

Cyfryzacja i pełna automatyzacja dotarły już dawno do zakładów producentów silników odrzutowych. Zapotrzebowanie na samoloty stale rośnie. Drogą powietrzną podróżuje rocznie 4 mld pasażerów i liczba ta wciąż wzrasta. To korzystna informacja dla takich firm jak Makino – zaopatrujących producentów samolotów i maszyn. Podczas Forum Aerospace omawiano m.in.: cyfryzację łańcucha dostaw dla przemysłu lotniczego (w tym nieodłączne kwestie bezpieczeństwa), europejski łańcuch dostaw dla przemysłu lotniczego i kosmicznego, inteligentną produkcję elementów konstrukcyjnych (zarówno z aluminium, jak i tytanu) oraz trendy w produkcji silników i płatowców. Ivan Cuscov z firmy Cerin (włoski producent narzędzi) podsumował: Wszyscy wiemy, że jest hossa w branży lotniczej. Na forum otrzymałem konkretne liczby dotyczące tego wzrostu i dowiedziałem się, jakie kwestie kryją się za rozwojem biznesu (np. przepisy dotyczące redukcji zanieczyszczeń, wymiana starych samolotów na nowe). Prezentacje techniczne były bardzo dobrze ukierunkowane na zagadnienia związane z obróbką, w którą jesteśmy mocno zaangażowani i którą staramy się intensywnie rozwijać. Co więcej, zwykle jeden z naszych dużych konkurentów jest powiązany z Makino i ciekawie jest zobaczyć, jak działa i jaki jest jego poziom jakości czy wydajności. Firmy takie jak Makino są bardzo otwarte na współpracę i mają wiele do zaoferowania, zwłaszcza w kwestii rozwijania procesów na potrzeby klientów.

 

+ 240 firm
Tom Enders, dyrektor Airbusa, przewiduje, że w ciągu 5 lat w branży lotniczej powstanie 240 firm

 

+ 40 000 samolotów
Zdaniem przedstawicieli firmy Boeing do 2036 r. będzie potrzebne 40 000 samolotów

 

Gwoździem programu jest zawsze prezentacja najnowszych technologii produkcji. Podczas Forum Die & Mould pokazano centrum do pionowej obróbki pięcioosiowej – V80S. Innowacyjne wrzeciono z pochylną głowicą umożliwia osiągnięcie doskonałej jakości powierzchni i wysokiego posuwu skrawającego dzięki zastosowaniu krótszych narzędzi na dużych matrycach lub formach. Inteligentne funkcje w sterowniku Pro6 sprawiają, że programowanie w pięciu osiach jest równie szybkie i łatwe jak w przypadku trzech osi. Według producenta ta nowa koncepcja ze zoptymalizowaną kinematyką do jednoczesnej obróbki skrawaniem zapewnia pięciokrotnie krótszy czas realizacji z najlepszą jakością i dokładnością powierzchni. Niedawno wprowadzone na rynek pionowe pięcioosiowe centrum obróbkowe D200Z zostało z kolei wyposażone w większy automatyczny zmieniacz narzędzi (ATC), który może pomieścić nawet 100 narzędzi. Dodatkowo można było obejrzeć nową wersję D200Z przeznaczoną do obróbki grafitu.

Grupa Makino Aerospace zaprezentowała wraz z partnerami (m.in. z Instytutem Fraunhofer IPT) kilka innowacyjnych procesów.

Ważnym tematem na tegorocznym forum była produkcja części do silników. Przewijał się on w kilku prezentacjach, m.in. w: „Trendach w produkcji silników” i „Następnej generacji produkcji płatowców”. Poświęcono mu także specjalną demonstrację obróbki łopatek na Makino D500.

 

W dyskusji panelowej na temat branży lotniczej udział wzięli m.in.: (od lewej) Jose Fenollosa (BIG Kaiser), Charlie Martin (Kuka), Peter Schwarz (BavAIRia), Rolf-Jürgen Ahlers (LRBW) i Marc Blaser (Blaser Swisslube); dyskusję moderował Michael Santo (h&z Unternehmensberatung AG)

Nasze propozycje

Rysunek techniczny w mechanice i budowie maszyn
Paweł Romanowicz

Rysunek techniczny w mechanice i budowie maszyn

Wydawnictwo Naukowe PWN

To nowoczesna publikacja dotycząca zagadnienia istotnego dla każdego inżyniera – sporządzania i...

Podstawy konstrukcji maszyn. Ćwiczenia
Ryszard Knosala, Aleksander Gwiazda, Andrzej Baier, Piotr Gendarz

Podstawy konstrukcji maszyn. Ćwiczenia

Wydawnictwo Naukowe PWN

Publikacja jest skierowana m.in. do studentów mechaniki i budowy maszyn, automatyki i robotyki,...

Internet of Things. Nowy paradygmat rynku
Łukasz Sułkowski, Dominika Kaczorowska-Spychalska (redakcja naukowa)

Internet of Things. Nowy paradygmat rynku

Difin

Książka przedstawia istotę IoT w sposób interdyscyplinarny. Pokazuje, jak Internet Rzeczy modyfikuje...

Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe
Jerzy Honczarenko

Elastyczna automatyzacja wytwarzania. Obrabiarki i systemy obróbkowe

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce omówiono stosowane formy organizacji produkcji, zagadnienia automatyzacji produkcji oraz...

Nasi partnerzy