ENG FB kontakt

11.12.2019

Strona główna Aktualności Wydarzenia HP i Volkswagen zaczną drukować auta

HP i Volkswagen zaczną drukować auta

19-11-2019

Części wytwarzane przyrostowo obniżą wagę samochodów i zwiększą ich wytrzymałość. Aż 100 000 elementów każdego roku ma wychodzić z drukarek Metal Jet. HP aktualnie korzysta z proszku stali nierdzewnej, który po odparowaniu spoiwa jest gęstszy niż wtryskiwany proszek metalu. Technologię 3D w produkcji samochodów wykorzystują też firmy Ford i Porsche.

HP i Volkswagen rozpoczęły współpracę, kiedy na rynku pojawił się elektryczny pojazd ID.3. Z okazji premiery samochodu w Niemczech HP wydrukowało 1000 niewielkich, metalowych modeli auta. To początek pierwszego etapu wprowadzania w niemieckim koncernie HP tzw. wytwarzania przyrostowego (proces tworzenia trójwymiarowych części na podstawie pliku cyfrowego, additive manufacturing). Firma chciała w ten sposób potwierdzić swoje możliwości produkcyjne. Jeszcze w tym roku rozpocznie się druga część współpracy obydwu koncernów, której celem jest opracowywanie elementów poprawiających funkcjonalność samochodów - np. mocowania lusterek. Dopiero w trzeciej fazie, zaplanowanej na 2021 rok, urządzenia HP wydrukują komponenty podstawowej struktury pojazdów. Od 50 000 do 100 000 części rocznie będzie wytwarzanych w ten sposób.

 

Początek współpracy firmy mają już prawie za sobą (graf. HP)

Początek współpracy firmy mają już prawie za sobą (graf. HP)

 

Do produkcji części wykorzystywane są drukarki Metal Jet. Ich obszar roboczy jest przestrzenią 42 x 32 cm w podstawie i 20 cm wysokości. Rolę filamentu w urządzeniach pełni proszek stali nierdzewnej. Jego cienka warstwa zostaje związana lepkim płynem przygotowanym na bazie wody, a ciekłe składniki później odparowują w wysokiej temperaturze. Cząstki metalu są dodatkowo spiekane i osiągają bardzo dużą gęstość, co stanowi przewagę tej metody nad wtryskowym formowaniem proszku metalu (MIM, metal injection molding). Tak przygotowane elementy następnie są schładzane i poddawane dalszej obróbce oraz polerowaniu.

Obecnie wydruki Metal Jet są dostępne wyłącznie jako usługa, ale w przyszłym roku HP rozpocznie sprzedaż urządzeń do druku 3D w metalu (cena jednego to 1,5 mln złotych).

 

Z drukarek Metal Jet dotąd korzystały m.in. firmy GKN Powder Metallurgy i Wilo (fot. HP)

Z drukarek Metal Jet dotąd korzystały m.in. firmy GKN Powder Metallurgy i Wilo (fot. HP)

 

Wytwarzanie przyrostowe w przemyśle motoryzacyjnym to nie tylko drukowanie prototypów poszczególnych modeli samochodów lub ich części. Mustang Shelby GT500 będzie miał np. wydrukowane elementy hamulców, jego premiera jest planowana w przyszłym roku. Porsche zdecydowało się używać urządzeń 3D do produkcji części klasyków, które już dawno zjechały z fabrycznej taśmy. Sam Volkswagen do tej pory miał nieco inne podejście do filamentów, korzystał z nich, ale tylko po to, żeby wykonywać narzędzia dla pracowników fabryk. Takie rozwiązanie pozwoliło zaoszczędzić pieniądze i szybciej realizować zamówienia.

 

Źródło: Platforma Przemysłu Przyszłości

 

Przeczytaj też:

Nowe materiały dla technologii druku 3D Druk 3D/AM. Zastosowania oraz skutki społeczne i gospodarcze

 

Nasze propozycje

Hybrydowy model priorytetyzacji technologii
Ewa Chodakowska

Hybrydowy model priorytetyzacji technologii

Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej

Podjęty w monografii problem badawczy dotyczy możliwości wykorzystania w procesie priorytetyzacji...

Uczenie maszynowe z językiem JavaScript. Rozwiązywanie złożonych problemów
Burak Kanber

Uczenie maszynowe z językiem JavaScript. Rozwiązywanie złożonych problemów

Helion

Uczenie maszynowe jeszcze kilka lat temu stanowiło niemal wiedzę tajemną. Nieliczni eksperci w tej...

Nasi partnerzy