ENG FB kontakt

25.09.2020

Strona główna Dla studentów Wydarzenia The Rolling Bridge inspiracją dla studentów AGH i ich zwijanej mechanicznie kładki

The Rolling Bridge inspiracją dla studentów AGH i ich zwijanej mechanicznie kładki

30-10-2018

W ramach pracy inżynierskiej studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie stworzyli prototyp zwijanej mechanicznie kładki dla pieszych. Ten oryginalny projekt jest jedyną tego typu konstrukcją w Polsce. Autorzy rozwiązania wzorowali się na podobnym obiekcie z Wielkiej Brytanii.

Kładka ma 3,35 m długości i 0,5 m szerokości i jest w stanie utrzymać ciężar do 200 kg. Model składa się z 8 segmentów poruszanych przez 14 siłowników sterowanych elektronicznie i zasilanych prądem stałym. Elementy pomostu działają pojedynczo, czyli każdy segment składa się dopiero po zakończeniu pracy poprzedniego. Konstrukcja wykonana jest ze stalowych profili i drewnianych podestów. Wszystkie części mostu dla pieszych zostały samodzielnie zaprojektowane i wykonane przez studentów AGH.

 

Model ruchomej kładki

Model ruchomej kładki (fot. Koło Naukowe Aksjator)

 

Inspiracją dla inżynierów był The Rolling Bridge znajdujący się w Londynie. Jak podkreślają młodzi konstruktorzy, ich pomost mógłby z powodzeniem być elementem np. ogrodu botanicznego. W przyszłości rozbudowany i ulepszony model mógłby pełnić funkcję przejścia dla pieszych w nietypowych miejscach, np. w okolicy rzek czy nadmorskich nabrzeży.

Atutem tego typu obiektu jest nie tylko jego atrakcyjność pod względem estetycznym, ale i użytkowym. Model wpisuje się w obecny trend wprowadzania ruchu w konstrukcje budowlane i jest doskonałym przykładem połączenia kilku dziedzin: budownictwa, mechaniki i architektury. Obecnie tego typu myśl inżynierska rozwijana jest chociażby poprzez budowanie np. składanych budynków używanych podczas działań wojskowych w trudno dostępnych miejscach, m.in. na pustyni.

 

Piotr Roszkowski i Michał Pyza

Piotr Roszkowski i Michał Pyza (fot. Koło Naukowe Aksjator)

 

Projekt stworzyli studenci Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii, inż. Michał Pyza i inż. Piotr Roszkowski, a za elektronikę odpowiadał Tomasz Tatara, student Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki. Twórcy kładki należą również do Koła Naukowego Mechaniki Konstrukcji „Aksjator”. Opiekunami projektu byli dr inż. Henryk Ciurej oraz mgr inż. Michał Betlej z WGiG. Prace nad modelem trwały 1,5 roku, a do jego powstania przyczyniła się również firma MP-Mosty.

 

Źródło: AGH w Krakowie

Nasze propozycje

Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego
Włodzimierz Choromański, Iwona Grabarek, Maciej Kozłowski:

Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego

Wydawnictwo Naukowe PWN

W publikacji znajdują się charakterystyki pojazdów autonomicznych o różnym poziomie autonomizacji – L3-L5,...

Wybrane zagadnienia z zakresu prawa. Podręcznik akademicki dla studentów studiów technicznych
Krzysztof Zymonik

Wybrane zagadnienia z zakresu prawa. Podręcznik akademicki dla studentów studiów technicznych

Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej

W książce zawarto podstawową wiedzę z zakresu prawa cywilnego, prawa handlowego i prawa pracy, potrzebną...

Jak myślą inteligentne maszyny
Sean Gerrish (tłum. Filip Fierek)

Jak myślą inteligentne maszyny

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka zawiera przegląd przełomowych odkryć w obszarze AI i uczenia maszynowego, które uczyniły dzisiejsze...

The Plastics Paradox: Facts for a Brighter Future
Chris DeArmitt

The Plastics Paradox: Facts for a Brighter Future

Phantom Plastics LLC

Polski Związek Przetwórców Tworzyw Sztucznych poleca publikację autorstwa dr. Chrisa DeArmitta, członka the...

Nasi partnerzy