ENG FB kontakt

24.05.2025

Strona główna Aktualności Wydarzenia AI oraz roboty humanoidalne w centrum innowacji Mercedes-Benz

AI oraz roboty humanoidalne w centrum innowacji Mercedes-Benz

20-05-2025

Mercedes-Benz przyspiesza transformację swojej sieci produkcyjnej, wzmacniając pozycję Berlina jako centrum innowacji w zakresie cyfrowych technologii produkcyjnych MO360. Teraz zostają one wzbogacone o zastosowania sztucznej inteligencji (AI) i robotów humanoidalnych oraz pionierskie innowacje, takie jak produkcja wysokowydajnych elektrycznych silników o strumieniu osiowym.

W 2022 r. zakład w berlińskiej dzielnicy Marienfelde ugruntował swoją pozycję globalnego centrum kompetencji w zakresie cyfryzacji produkcji – wówczas otwarto tam kampus Mercedes-Benz Digital Factory Campus (MBDFC), który promuje rozwój przyszłościowych aplikacji oprogramowania w rzeczywistym środowisku produkcyjnym. Podstawą tej transformacji jest cyfrowy ekosystem produkcyjny Mercedes-Benz Cars Operations 360, czyli MO360, zawierający wszystkie ważne aplikacje programowe oraz dane globalnej sieci produkcyjnej. W MBDFC rozwój i testowanie nowych procesów oraz technologii połączono z harmonijną, szybką globalną implementacją pionierskich aplikacji MO360, pomocnych w produkcji motoryzacyjnej.

Teraz Mercedes-Benz wzbogacił swój system produkcyjny MO360 o funkcje sztucznej inteligencji (AI), takie jak chatbot Digital Factory Chatbot Ecosystem oraz MO360LLM Suite, a także o roboty humanoidalne amerykańskiej firmy Apptronik, wzmacniając status Berlin-Marienfelde jako centrum globalnej innowacji. Obecnie nowe procesy produkcyjne i funkcje – również te, które pozwala realizować system operacyjny Mercedes-Benz (MB.OS) – są testowane przed wdrożeniem na rzeczywistych liniach produkcyjnych w innych zakładach montażowych Mercedes-Benz. Marienfelde odegrało ważną rolę na przykład w przygotowaniu fabryki w Rastatt do produkcji nowego Mercedesa CLA, pierwszego samochodu z systemem MB.OS, który został niedawno zaprezentowany.

Mercedes-Benz Berlin-Marienfelde pozostaje pionierem w produkcji motoryzacyjnej i odgrywa rolę światowego centrum innowacji. Sztuczna inteligencja i roboty humanoidalne oferują nowy, ekscytujący potencjał, sprawiając, że produkcja samochodów stanie się bardziej zrównoważona, wydajna i inteligentna – powiedział Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. produkcji, jakości i zarządzania łańcuchem dostaw.

 

 

Berlin-Marienfelde: ośrodek testowy dla wysoce zautomatyzowanej robotyki w produkcji

Mercedes-Benz zobowiązuje się zapewniać pracownikom dostęp do najnowocześniejszej technologii. Teraz wprowadza do swoich zakładów produkcyjnych jeden z najbardziej zaawansowanych komercyjnych robotów humanoidalnych na świecie – Apollo. Aby podkreślić zaangażowanie we wdrażanie robotów humanoidalnych w produkcji motoryzacyjnej, marka luksusowych aut ze Stuttgartu zainwestuje kilkanaście milionów euro w jego producenta – firmę Apptronik, która powstała w 2016 r. w laboratorium robotyki humanoidalnej Human Centered Robotics Lab na Uniwersytecie Teksańskim w Austin.

Od lat 70. XX w. technologia robotyki przemysłowej jest wykorzystywana przez Mercedes-Benz do wykonywania szczególnie monotonnych i wymagających fizycznie zadań. Obecnie firma testuje integrację robotów humanoidalnych w produkcji, początkowo skupiając się na powtarzalnych zadaniach w ramach intralogistyki. Apollo firmy Apptronik może być używany do transportu komponentów lub modułów na linię produkcyjną, aby wysoko wykwalifikowany personel produkcyjny Mercedes-Benz mógł je zmontować i przeprowadzić wstępne kontrole jakości komponentów.

Roboty Apollo zbierają dane w środowisku produkcyjnym na potrzeby szkoleń z zakresu konkretnych przypadków zastosowań w ramach MO360. Pracownicy Mercedes-Benz dysponujący wiedzą z zakresu produkcji w rzeczywistych warunkach przekazali swoją wiedzę Apollo, korzystając z procesów teleoperacji i rozszerzonej rzeczywistości. Teraz producent luksusowych samochodów podejmuje kolejny decydujący krok rozwojowy – umożliwia robotom Apollo wykonywanie autonomicznych operacji w Digital Factory Campus Berlin. To technologiczny kamień milowy na drodze do elastycznego, inteligentnego systemu wspomagania produkcji.

W grudniu firma Apptronik, zajmująca się robotyką humanoidalną opartą na sztucznej inteligencji, ogłosiła zawarcie umowy o strategicznym partnerstwie z zespołem robotyki Google DeepMind. Cel: połączyć najlepszą w swojej klasie sztuczną inteligencję z najnowocześniejszym sprzętem i rozwijać roboty humanoidalne, które mogą być pomocne dla ludzi w dynamicznych środowiskach.

 

Sztuczna inteligencja dla każdego: inteligentni asystenci w codziennej produkcji

Sztuczna inteligencja zmienia świat, a w swoim berlińskim kampusie Mercedes-Benz proaktywnie kształtuje i tworzy nowe inteligentne technologie do wykorzystania w globalnej sieci produkcyjnej. Dzięki MO360 AI Factory sztuczna inteligencja jest wprowadzana bezpośrednio do produkcji w intuicyjny sposób, przystępny i użyteczny dla każdego. Wewnętrzny rozwój chatbota Digital Factory Chatbot Ecosystem umożliwia pracownikom dostęp do baz danych produkcyjnych: za pośrednictwem czatu można zadawać pytania dotyczące konserwacji maszyn lub najlepszych praktyk w procesach produkcyjnych, a sztuczna inteligencja natychmiast udziela precyzyjnych odpowiedzi w kilku językach.

AI przejmuje zadania, które zwykle nie są zbyt przyjemne, dając nam czas na skupienie się na prawdziwej innowacji, kreatywności i działaniach generujących wartość. Jestem przekonana, że sztuczna inteligencja – gdy jest stosowana ze strategicznym podejściem, które przekłada się na pragmatyczną realizację – wnosi znaczący wkład w sukces biznesowy. Dlatego uznajemy ją za kluczową część naszego pakietu na przyszłość – powiedziała Katrina Lehmann, szefowa ds. informatyzacji w Mercedes-Benz Group AG i Mercedes-Benz AG.

Innym przykładem praktycznego zastosowania AI jest wirtualny system wieloagentowy. Wirtualni asystenci ze wsparciem sztucznej inteligencji analizują złożone dane w czasie rzeczywistym i mogą na przykład pomóc w szybkim zidentyfikowaniu przyczyn nagłych odchyleń jakości w produkcji. Zamiast pracochłonnej, ręcznej analizy inżynierowie polegają na agentach AI z wirtualnego zespołu zajmującego się nauką o danych. Szybko i niezawodnie analizują oni dostępne dane, identyfikują wzorce i anomalie oraz oferują analizy i sugerowane rozwiązania za naciśnięciem przycisku. W ten sposób pozwalają uzyskać rzeczywiste korzyści w wydajności produkcji.

 

 

Transformacja Marienfelde dzięki technologii Axial Flux (strumienia osiowego)

Oprócz opracowywania nowych procesów produkcyjnych zakład w Marienfelde od dziesięcioleci pełni ważną funkcję w globalnej sieci produkcji układów napędowych – powstają tu silniki i komponenty oraz konwencjonalne techniki napędu. W obliczu przechodzenia globalnego przemysłu samochodowego z silników spalinowych na całkowicie elektryczną przyszłość Mercedes-Benz wybrał Berlin na centrum doskonałości w zakresie produkcji zaawansowanych technologicznie silników elektrycznych o wysokiej wydajności. Od przyszłego roku tamtejszą linię produkcyjną będzie opuszczać najnowocześniejszy silnik o strumieniu osiowym. Produkcja tego motoru obejmuje około 100 procesów produkcyjnych; około 65 jest nowych dla Mercedes-Benz, z czego 35 to zupełne światowe nowości. Przykład: nowe sposoby wykorzystania technologii laserowych do procesów łączenia wzbogacone o sztuczną inteligencję. Większość tych nowych technologii produkcji opracowano wewnętrznie, a innowacje zaowocowały ponad 30 zgłoszeniami patentowymi. Podkreślają one pionierską rolę Marienfelde we wdrażaniu innowacji w procesach produkcyjnych na świecie.

 

Źródło: Mercedes-Benz

 

Strona główna Aktualności Wydarzenia AI oraz roboty humanoidalne w centrum innowacji Mercedes-Benz

Zamów NEWSLETTER

Kalendarium wydarzeń

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd

Nasze propozycje

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.
Stanisław Adamczak

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych" to kompendium poświęcone tematyce pomiarów i analizy...

Nasi partnerzy