ENG FB kontakt

26.04.2024

Strona główna Marzec 2018 Wpływ kąta załamania osi wału, prędkości obrotowej oraz niewyważenia dynamicznego na drgania poprzeczne przegubu homokinetycznego *

Wpływ kąta załamania osi wału, prędkości obrotowej oraz niewyważenia dynamicznego na drgania poprzeczne przegubu homokinetycznego *

Influence of the angle of collapse of the shaft axle, rotational speed and dynamic imbalance on transverse shifts of the homokinetic joint

Tomasz Królikowski, Remigiusz Knitter   |   05-03-2018

Mechanik nr 03/2018 - Różne

STRESZCZENIE: Przedstawiono zagadnienia związane z dynamiką pracy wałów przegubowych z przegubem homokinetycznym. Główny nacisk położono na ocenę wpływu przegubu w wale poddawanym obciążeniom dynamicznym na drgania poprzeczne centralnej podpory wału.

SŁOWA KLUCZOWE: wały napędowe, przegub homokinetyczny, dynamika maszyn, niewyważenie

ABSTRACT: The article discusses analyze issues of drive shafts incorporating constant velocity joints dynamics. It focuses mainly on an impact of a joint on a shaft center support lateral vibrations caused by dynamic loads.

KEYWORDS: drive shafts, CV joint, machine dynamics, unbalance

BIBLIOGRAFIA / BIBLIOGRAPHY:

  • Adams M.L. “Rotating Machinery Vibration. From Analysis to Troubleshooting. 2nd ed. Boca Raton: CRC Press, 2010. ISBN 978-1-4398-0717-0.
  • Bently Nevada TK Velocity Transducer User Guide”. Minden: Bently Nevada, 1991.
  • Bently Nevada TK83 Handheld Balance Master 2 User Guide”. Minden: Bently Nevada, 1991.
  • Bently Nevada TK84 Temporary Transducer Interface User Guide”. Minden: Bently Nevada, 1992.
  • Dziurdź J. „Diagnozowanie układów napędowych pojazdów oparte na analizie zjawisk nieliniowych”. Przegląd Mechaniczny. 11 (2014): s. 26–29.
  • Genuit K. “Vehicle interior noise – combination of sound, vibration and interactivity”. Sound and Vibration. December 2009: s. 8–12.
  • Glowinski S., Krzyzynski T., Pecolt S. et al. “Design of motion trajectory of an arm exoskeleton”. Archive of Applied Mechanics. 85, 1 (2015): s. 75–87.
  • Hatch M.R. “Vibration Simulation Using Matlab and ANSYS”. 1st ed. Boca Raton: Chapman & Hall/CRC, 2001. ISBN 1-58488-205-0.
  • Heisler H. “Advanced Vehicle Technology”. 2nd ed. Oxford: Butterworth Heinemann, 2002. ISBN 0-7506-5131-8.
  • International Standard ISO 1925. Mechanical vibration – Balancing – Vocabulary. 4th ed. 2001-04-01.
  • International Standard ISO 1940-1. Mechanical vibration – Balance quality requirements for rotors in constant (rigid) state – Part 1: Specification and verification of balance tolerances. Second edition 2003-08-15.
  • Komorska I. “A vibroacoustic diagnostic system as an element of improving road transport safety”. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics (JOSE). 19, 3 (2013): s. 371–385.
  • Komorska I. „Detekcja uszkodzeń mechanicznych zespołu napędowego pojazdu na podstawie modelu sygnału drgań”. Przegląd Mechaniczny. 11 (2014): s. 21–25.
  • Kucharski T. „System pomiaru drgań mechanicznych”. Wyd. 1. Warszawa: WNT, 2002. ISBN 83-204-2739-4.
  • Łączkowski R. „Wyważanie elementów wirujących”. Wyd. 1. Warszawa: WNT, 1979. ISBN 83-204-0068-6.
  • Lee H.W., Park S.H., Park M.W., Park N.G. “Vibrational characteristics of automotive transmission”. International Journal of Automotive Technology. 10, 4 (2009): s. 459–467.
  • Maciejewski I., Glowinski S., Krzyzynski T. “Active control of a seat suspension with the system adaptation to varying load mass”. Mechatronics. 24, 8 (2014): s. 1242–1253.
  • Maciejewski I., Krzyzynski T., Meyer L. “Control system synthesis of seat suspensions used for protection of working machine operators”. Vehicle System Dynamics. 52, 11 (2014): s. 1355–1371.
  • Micknass W., Popiol R., Sprenger A. „Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe”. Wyd. 2. Warszawa: WKŁ, 2009. ISBN 978-83-206-1575-3.
  • Parszewski Z. „Drgania i dynamika maszyn”. Wyd. 1. Warszawa: WNT, 1982. ISBN 83-204-0341-3.

DOI: https://doi.org/10.17814/mechanik.2018.3.43

 

* Artykuł recenzowany

Pobierz plik / download

PL: Tomasz Królikowski, Remigiusz Knitter: Wpływ kąta załamania osi wału, prędkości obrotowej oraz niewyważenia dynamicznego na drgania poprzeczne przegubu homokinetycznego (PDF, ~1,9 MB)

ENG: Tomasz Królikowski, Remigiusz Knitter: Influence of the angle of collapse of the shaft axle, rotational speed and dynamic imbalance on transverse shifts of the homokinetic joint (PDF, ~0,8 MB)

Strona główna Marzec 2018 Wpływ kąta załamania osi wału, prędkości obrotowej oraz niewyważenia dynamicznego na drgania poprzeczne przegubu homokinetycznego *

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.
Stanisław Adamczak

Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych. Zarysy kształtu – Falistość – Mikro- i nanochropowatość.

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych" to kompendium poświęcone tematyce pomiarów i analizy...

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych
Jacek Banasiak, Katarzyna Szymańska-Dębowska

Układy dynamiczne w modelowaniu procesów przyrodniczych, społecznych, technologicznych

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Układy dynamiczne" to podręcznik związany z analizą układów dynamicznych, którą można zastosować w różnych...

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka
Joel L. Schiff (Tłum.: W. Sikorski)

Matematyczny wszechświat. Od Pitagorasa do Plancka

Wydawnictwo Naukowe PWN

"Matematyczny wszechświat" to wciągająca opowieść, która odkrywa przed czytelnikami prawa matematyczne...

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach
Tomasz Trzepieciński

Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce Tarcie i smarowanie w procesach kształtowania blach przedstawiono specyfikę zjawiska tarcia...

Nasi partnerzy