ENG FB kontakt

23.12.2025

Strona główna Dla studentów Wydarzenia Wyłoniono zwycięzców konkursu KOKOS

Wyłoniono zwycięzców konkursu KOKOS

04-07-2018

Pod koniec maja na Akademii Górniczo-Hutniczej odbyła się czwarta edycja KOnkursu KOnstrukcji Studenckich KOKOS, organizowanego przez Niezależne Stowarzyszenie Studentów z siedzibą w Warszawie. Celem tego projektu jest propagowanie wśród studentów idei konstruowania oraz przekonanie ich, że wynalazki często mogą realnie zmienić rzeczywistość. KOKOS pomaga również młodym konstruktorom w komercjalizacji ich wynalazków przez zwrócenie na nie uwagi inwestorów i upowszechnianie informacji o nowych konstrukcjach w mediach.

Wydarzenie rozpoczęło się wystawą prac konkursowych. Potem trwały obrady komisji konkursowej. Podczas nich konstruktorzy mieli szansę zaprezentować jurorom swoje projekty i odpowiedzieć na ich pytania.

Zwycięzców przedstawiono na gali finałowej. Oto oni:

  • w kategorii SKY – zespół PWR Aerospace z Politechniki Wrocławskiej (za projekt App4HAB, mający na celu sprawdzenie możliwości użycia telefonu z systemem Android jako komputera pokładowego misji balonu stratosferycznego),
  • w kategorii CARS – zespół PWR Racing Team Politechniki Wrocławskiej (za bolid wyścigowy RT 08),
  • w kategorii JOKER – studenci z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych, działającego przy Politechnice Wrocławskiej (za Lekki Motocykl Elektryczny LEM
    Falcon),
  • w dodatkowej kategorii EKOLOGICZNEJ – zespół AGH SolarBoat z Akademii Górniczo-Hutniczej (za łódź solarną „Baśka”).

 

Aerospace z Politechniki Wrocławskiej

 

App4HAB (HAB - High Altitude Balloon) to projekt Koła Naukowego PWr Aerospace mający na celu sprawdzenie możliwości użycia telefonu z systemem Android jako komputera pokładowego misji balonu stratosferycznego.

Balony stratosferyczne służą głównie do zbierania informacji o stanie atmosfery w celu zwiększenia dokładności prognoz pogody. Za pomocą helu unoszą się na wysokość 30 km, by po dwóch godzinach lotu balon pękł, a ładunek opadł na spadochronie na ziemię.

 

Moment pęknięcia balonu na wysokości ponad 26 km. Wklęsła ziemia jest efektem obiektywu o dużym polu widzenia, który zniekształca krawędzie obrazu

 

Baloniarstwo zyskuje coraz większą popularność ze względu na jedyne w swoim rodzaju zdjęcia. Do przeprowadzenia takiego lotu potrzebna jest jednak spora wiedza z zakresu elektroniki oraz telekomunikacji, jeśli chce się zachować kontakt ze swoim dziełem i odzyskać zarejestrowany materiał.

 

Nasz projekt ma na celu ułatwienie organizacji takiego lotu za pomocą aplikacji na telefony z systemem Android. Telefon ma w sobie wszystko, co jest potrzebne podczas lotu - kamerę, GPS, zasilanie oraz podstawowy zestaw sensorów. Telefon umożliwia również komunikację poprzez internet oraz radioamatorskie pasmo radiowe, dzięki połączeniu go z łatwo dostępnym nadajnikiem radiowym. Możliwości telefonu można dodatkowo rozszerzyć przez dołączenie elektroniki pomiarowej opracowanej przez zespół z Politechniki Warszawskiej. Umożliwia to zbieranie większej ilości danych podczas lotu.

Pierwszą próbę system przeszedł pozytywnie 21 kwietnia 2018, kiedy balon z telefonem na pokładzie osiągnął wysokość 26.661 metrów. Dzięki zebranym danym, twórcy App4HAB planują ponowny start ulepszonej wersji systemu podczas wakacji.

 

LEM Falcon z Politechniki Wrocławskiej

LEM Falcon jest to elektryczny motocykl crossowy zaprojektowany i zbudowany przez studentów Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych z Politechniki Wrocławskiej. Pojazd posiada silnik elektryczny o mocy 13 KM oraz baterię o pojemności 2,4 kWh, co pozwala na przejechanie niespełna 100 km, lub 1,5 h jazdy w terenie. Zastosowanie przekładni łańcuchowej o dużym przełożeniu pozwoliło na uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego na tylnym kole o wartości 130 Nm. Motocykl uzyskuje prędkość maksymalną rzędu 120 km/h.

 

 

Istotnymi cechami motocykla LEM Falcon, są bezemisyjność oraz bezobsługowość. Dzięki zastosowaniu silnika elektrycznego motocykl nie emituje żadnych spalin, a co więcej jest bezszelestny. Oprócz typowego przeznaczenia off-roadowego, Falcon świetnie odnajduje się na drogach asfaltowych, dzięki możliwości regulacji zawieszenia w szerokim zakresie odbicia, jak i dobicia. Możliwość ustawienia trybu jazdy daje nam zakres zmiany charakterystyki sterowania silnika, która składa się na komfort jazdy oraz zasięg maksymalny. Z aplikacyjnego punktu widzenia motocykla, zastosowanie układu dźwigniowego zawieszenia tylnego zwiększyło efektywną dynamikę jazdy nawet w najtrudniejszych warunkach.

Skonstruowany oraz zbudowany przez nas motocykl został doceniony na międzynarodowych zawodach SmartMoto Challenge w Barcelonie w 2017 roku, gdzie zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej.

 

Źródło: Niezależne Stowarzyszenie Studentów

Strona główna Dla studentów Wydarzenia Wyłoniono zwycięzców konkursu KOKOS

Zamów NEWSLETTER

Nasze propozycje

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi
Jan Krzos

Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi

Wydawnictwo Naukowe PWN

Poradnik "Obróbka ręczna metali narzędziami ściernymi" przeznaczony jest dla osób zajmujących się obróbką...

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6
Adam Słota

Modelowanie, symulacja i programowanie robotów przemysłowych w środowisku Delmia V6

Wydawnictwo Naukowe PWN

W książce przedstawiono proces programowania offline robotów przemysłowych w systemie Delmia v6, który jest...

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii
Vince Beiser

Wyścig o najważniejsze metale świata. Brudne oblicze czystej energii i cyfrowych technologii

Wydawnictwo Prześwity

Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych
Marek Blicharski, Jan Sieniawski

Inżynieria materiałowa połączeń spawanych

Wydawnictwo Naukowe PWN

Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...

Nasi partnerzy