28.05.2025
Studenci z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Akademii Górniczo-Hutniczej zbudowali platformę latającą, która ma służyć do badania trudno dostępnych miejsc, takich jak turbiny wiatrowe czy wieże radiowe. Ma ona zastąpić ludzi przy konserwacji i wykrywaniu usterek wszędzie tam, gdzie życie lub zdrowie pracowników może być zagrożone. Platforma może być stosowana do monitoringu imprez masowych, do kręcenia filmów – w miejscach, w których trzeba się wznieść na pewną wysokość.
W dn. 12÷15 listopada 2013 r. odbywała się w Japonii wystawa obrabiarek Okuma Machine Fair OMF 2013. Impreza, organizowana przez koncern OKUMA Corporation, była połączona z Dniami Otwartymi, w czasie których zaprezentowano m.in. nowości z targów EMO Hannover 2013. W nowoczesnych fabrykach wytwarzających obrabiarki sterowane numerycznie na potrzeby globalnego rynku goście mogli zwiedzić nowootwartą halę produkcyjno-montażową DS1 (Dream Site 1) wybudowaną w Oguchi, a także oddaną do eksploatacji w 2007 r. halę K5 w Kani.
26 listopada 2013 r. w Warszawskim Dniu Techniki NOT odbyła się Gala podsumowująca trzecią edycję Konkursu „Laur Innowacyjności” im. Stanisława Staszica zorganizowanego przez Federację Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej. Patronat nad konkursem objęła Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii Sejmu RP oraz ministerstwa: Gospodarki, Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Spraw Zagranicznych. Partnerem naukowo-badawczym był Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o.
Naukowcy Instytutu Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy (IFPiLM) w Warszawie pracują nad specjalnym silnikiem do napędu sond kosmicznych i satelitów, który będzie tańszy w eksploatacji od obecnie istniejących rozwiązań. Prototyp pierwszego polskiego silnika plazmowego już działa i został przetestowany w warunkach zbliżonych do panujących w przestrzeni kosmicznej, w laboratorium Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA– ESTEC) w holenderskim Nordwijk.
8 stycznia 2013 r. w warszawskim Instytucie Lotnictwa otwarto unikatowe w skali świata laboratorium badania łożysk. Będą w nim testowane łożyska używane do budowy samolotów, lokomotyw i innych dużych maszyn. Jest to odpowiedź na konkretne zapotrzebowanie przemysłu: laboratorium będzie prowadziło badania na zlecenie firmy General Electric. Kieruje nim Paweł Szuchnik pracujący dotychczas w Laboratorium Podwozi.
Wyścig o metale niezbędne ludzkości do produkcji czystej energii oraz rozwoju cyfrowych technologii...
Książka jest pierwszym w kraju opracowaniem tłumaczącym wyczerpująco i na dobrym poziomie zjawiska fizyczne...
OBRABIARKI CNC (sterowane numerycznie) są podstawowymi elementami nowoczesnego parku maszynowego w różnych...
"Metrologia geometryczna powierzchni technologicznych" to kompendium poświęcone tematyce pomiarów i analizy...